‘Mooi om zelfs in coronatijd iets te kunnen betekenen voor anderen’

25-05-2020

Voor iedereen heeft deze tijd van isolatie uitdagingen, maar voor mensen die al in de hulpverlening zitten is het extra moeilijk. Vrijdag hebben Present-vrijwilligers Klaas Boersma en Mieke Selst bij Sabine* geholpen. Sabine is alleenstaande moeder van drie zonen. De kinderen hebben alle drie te kampen met hun eigen problematiek en daarbij heeft Sabine een burn-out gekregen, wat haar situatie behoorlijk complex maakt.

De vrijwilligers kunnen de problemen niet wegnemen, maar ze kunnen wel verlichting brengen door praktische hulp te bieden, gemengd met oprechte belangstelling en aandacht. De tuin van Sabine was door haar omstandigheden erg verrommeld, waardoor ze niet buiten kon zitten. Helemaal in coronatijd, waarin je aan huis gekluisterd bent, geeft dat veel onrust. Rust in (en rondom) je huis is rust in je hoofd, dus de vrijwilligers zijn voortvarend aan de slag gegaan om de tuin op te knappen door te snoeien en op te ruimen.

Estafetteproject

Normaal gesproken zet Present groepen vrijwilligers in die in één dag een tuin of een huis helemaal opknappen. Nu we afstand moeten houden, is dat niet mogelijk. Daarom organiseert de stichting nu ‘estafetteprojecten’, waarbij de groep in tweetallen een dagdeel een tuin opknapt. Een ander tweetal uit dezelfde groep neemt het over. Op die manier wordt de hulp verdeeld over een langere periode en blijft het ondanks de corona-beperkingen mogelijk om hulp te bieden aan mensen die dit – juist nu – hard nodig hebben. Vrijwilliger Klaas vertelt: ‘Deze estafetteprojecten zijn een mooie oplossing, waardoor we via Present zelfs in deze coronatijd iets kunnen betekenen voor anderen.’

Het stokje zal worden doorgegeven aan twee vrijwilligers die volgende week verder gaan met het opknappen van de tuin van Sabine, zodat ze straks heerlijk buiten kan zitten.

*Sabine is niet haar echte naam

Foto’s: Chantal van der Burgt

Dit artikel verscheen op 6 mei 2020 in Huis aan Huis