‘Het is fijn om zoveel knuffels en glimlachende gezichten te zien’

06-07-2020

‘Ooh, wat zit daar in? Mag ik het meteen openmaken?’, vraagt Esmée* aan haar moeder die net de deur open heeft gedaan om een Zomerpakket van Present in ontvangst te nemen. Aan de deur staan Lukas en zijn medestudent van studentenvereniging AEGEE uit Enschede. Ze delen vandaag op verschillende adressen de Zomerpakketten uit en Esmée mag een van de in totaal 50 pakketten in ontvangst nemen.

In deze coronatijd blijven misschien meer mensen thuis dan normaal gesproken in de zomervakantie. Maar juist mensen die ondersteuning nodig hebben van hulpverleners hebben het in de zomerperiode moeilijk. Op vakantie kunnen ze niet, ze hebben te kampen met problemen thuis en de kinderen zijn zes weken vrij van school, waardoor het huis – soms letterlijk – te klein is. Een Zomerpakket, gevuld met o.a. voetballen, kleurboeken, stoepkrijt, leesboekjes, een tegoedbon voor een ijsjes en een zwembadkaart is dan meer dan welkom. Dankzij diverse sponsoren uit de stad werden deze goedgevulde pakketten mogelijk gemaakt.

Lukas Vugts is één van de vrijwilligers die de pakketten uitdeelt. Hij is voorzitter van de Kick-in Commissie van studentenvereniging AEGEE. ‘Present zet zich in voor Enschede en daar willen we als studentenvereniging graag een handje bij helpen’, vertelt hij. ‘Het is mooi om te zien hoe verrast de kinderen zijn met de zomerpakketten. In deze rare tijden is het fijn om zoveel knuffels en glimlachende gezichten te zien. Voor ons als studenten is het een kleine moeite om met de bakfiets pakketten te bezorgen, maar het is enorm waardevol om te doen!’

*De naam Esmée is vanwege privacy gefingeerd

Foto’s: Peter Geul