‘In één ochtend de voor- én achtertuin opgeknapt!’

14-09-2020

Met dit heerlijke zomerweer wil je als kind maar één ding: lekker buiten spelen. Maar wat als dit niet kan en de tuin helemaal overwoekerd is geraakt? Dit is de situatie van Mirjam* en haar dochtertje. Doordat ze ziek is, kan ze haar tuin niet goed bijhouden en is deze overwoekerd en verwilderd geraakt. Zelf kan ze dit niet oplossen. Doordat Mirjam vanwege haar ziekte niet kan werken, heeft ze geen inkomsten waarmee ze iemand kan inhuren om de tuin op te knappen. Gelukkig is haar hulpverlener van het Leger des Heils bekend met het werk van Stichting Present. De hulpvraag werd aangemeld en werd er een goede match gemaakt met een groep vrijwilligers.

De dag van het project breekt aan en op een zonnige ochtend staan zes collega’s van het bedrijf Xsens uit Enschede bij Mirjam op de stoep. Ze hebben veel zin om aan de slag te gaan. Waarom? ‘Vrijwilligerswerk doen via Present is voor ons een manier om elkaar beter te leren kennen. Iets doen voor een ander en tegelijkertijd elkaar leren kennen in een andere omgeving is de reden dat we mee doen’, vertelt groepslid Joris Voerman.

De groep collega’s gaat voortvarend aan de slag, want er is veel te doen: de tuin van Mirjam wordt compleet overschaduwd door onder andere een aantal enorm uitgegroeide coniferen. Ruimte om buiten te spelen is er amper. Uiteindelijk wordt er meer dan 700 kilo groen afgevoerd. Aan het einde van de ochtend is het verschil dan ook groot. Er is ruimte om buiten te spelen en zelfs in huis is het lichter geworden. Mirjam is blij en heel dankbaar en Joris vertelt trots: ‘In erg korte tijd hebben we veel kunnen bereiken. We hebben in een ochtend de achter- én voortuin kunnen doen!’

*De naam Mirjam is vanwege de privacy gefingeerd

Foto’s: Chantal van der Burgt

Dit artikel verscheen in Huis aan Huis van 26 augustus 2020