Collega’s Ecare bellen met kwetsbare Enschedeërs

18-03-2021

‘Ik heb gisteren gesproken met mevrouw. Het was een leuk gesprek, mevrouw was erg spraakzaam, we hebben bijna 50 minuten met elkaar gekletst. We hebben afgesproken dat ik haar volgende week weer even bel’, aldus de reactie na afloop van een van de collega’s van Ecare die meedoen aan onze actie ‘Beeldbellen’. Nu er geen sociale projecten mogelijk zijn, omdat de zorginstellingen maar heel beperkt mensen toelaten, heeft Present deze actie opgezet om ontmoetingen tijdens de lockdown tóch mogelijk te maken.

En daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Hulpverleners van Zorggroep Manna, Humanitas, Aveleijn en InteraktContour hebben cliënten aangedragen die het leuk vinden om drie keer met een collega van Ecare te bellen. Hun wereld wordt erg klein, omdat hun netwerk beperkt is en ze vanwege ziekte binnen moeten blijven. Ook de collega’s zijn enthousiast. Zo vertelt collega Eric: ‘We hebben zojuist een half uurtje gepraat en ik vond het gezellig. En mevrouw gaf aan het ook gezellig te vinden, dus dat is mooi.  Ik kreeg de indruk dat een beetje aanspraak en gezelligheid inderdaad wel belangrijk voor haar is. Mooi dat het zo kan!’

Om het gesprek gaande te houden heeft Present een aantal gesprekskaarten ontworpen, met daarop een aantal vragen die de bellers aan elkaar kunnen stellen. Maar over het algemeen is er geen gebrek aan gespreksstof. Dat blijkt uit de reactie van Frits: ‘Voor mevrouw was het heerlijk om even haar verhaal kwijt te kunnen. Ze heeft een zware tijd achter de rug dus ik merkte wel dat ze ons contact erg fijn vond. We hebben uiteindelijk 1,5 uur gebeld.’

De collega’s werkten tijdens deze periode vanwege de veiligheid allemaal vanuit huis. Hoe mooi is het dat je dan toch verbinding kunt maken met een stadsgenoot die in een kwetsbare positie verkeert. Collega’s van Ecare, bedankt!