‘De tuin en het huis in één dag opgeruimd – er is een grote stap gezet!’

10-10-2019

Ieder jaar voert het het team en bestuur van Present voert een project uit. De groep is vandaag te gast in het huis van Annemieke*, een alleenstaande moeder, die veel spullen in huis heeft verzameld. Er kan veel weg, maar door problemen ontbreekt haar de tijd en energie om te beslissen wat weggegooid of -gegeven kan worden. Ook de tuin is verwilderd en staat vol, dus de kinderen kunnen er nu niet spelen. Genoeg te doen voor de vrijwilligers dus.

‘Ik ben nu ruim een jaar bestuurslid bij Present’, vertelt Josefa ter Horst terwijl ze een grote stapel kleding sorteert. ‘Het mooie van Present vind ik dat ze starten bij het aanbod van vrijwilligers en dit matchen aan hulp die kwetsbare burgers nodig hebben. Annemieke is door omstandigheden in een crisis geraakt, maar met onze groep helpen we haar in één dag een grote stap verder. Je kunt als groep veel bereiken in korte tijd. ’ Dit bevestigt ook hulpverlener Margo Lubbers van SMD (wijkteams Enschede): ‘Annemieke is erg blij met het resultaat! Ze zag al lang tegen het opruimen op en vindt het fijn dat er nu een grote stap is gezet.’

*Annemieke is niet haar echte naam

Foto’s: Chantal van der Burgt
Tekst: Leonie Verloop

De bloemen worden iedere maand gesponsord door Jumbo Brouwerijplein.