Marjet Deuten – algemeen coördinator

Marjet Deuten, 49 jaar, is algemeen coördinator bij Present Enschede. Ze vertelt over haar werk, de projecten en haar droom voor het komende jaar.

Kun je uitleggen wat jouw werk als algemeen coördinator bij Present Enschede inhoudt?

“Dat is heel divers en het verschuift bovendien. Toen de stichting nog klein was, deden we alles zelf, van matchen tot aan fondswerving. Nu we een groter team krijgen, is het steeds belangrijker dat de organisatie goed blijft draaien en ben ik minder betrokken bij de uitvoerende kant. Ik doe nu voornamelijk de interne organisatie. Leonie doet veel aan de buitenkant, dus publiciteit, nieuwe contacten, social media. Ik ben meer van de interne taken, dus contact met de vrijwilligers, financiën en de administratie.”

Waarom vind je het werk hier zo leuk?

“Ik werk hier al een hele tijd, omdat het de leukste baan is die er is. Al is het wel een beetje grenzeloos, mijn werk is eigenlijk nooit af. Er zijn altijd genoeg dingen die blijven liggen, maar het is wel heel fijn om zinvol werk te hebben.
Eerder heb ik bij commerciële bedrijven gewerkt in de planning en logistiek en de arbeidsvoorwaarden en andere zaken waren daar prima geregeld, maar de reden om dat werk te doen was gewoon heel anders dan hier. Hier zie je dat mensen er verder mee komen. Zowel de vrijwilligers, als de mensen die geholpen worden als de kantoormedewerkers die er achter de schermen aan werken worden blij van de projecten die we organiseren.

Iedereen doet het vanuit zijn of haar eigen, persoonlijke motivatie en staat open voor anderen. Dat merk je ook bij de landelijke Presentdagen, er zitten allemaal mensen die heel gemotiveerd zijn. Dat is echt heel bijzonder.

Wat ik ook wel bijzonder vind is dat van oorsprong Present vanuit de kerken is opgericht en dat speelt nog steeds wel mee; dat je de wereld wat beter wilt maken en dat je onderdeel bent van een groter geheel. Je doet het niet alleen voor het voortbestaan van je eigen organisatie, maar je bent onderdeel van een groter doel.”

Dit jaar is het 12,5 jarig bestaan van Present, hoe lang werk jij al bij deze stichting?

“We bestaan nu, 19 juli, zelfs 13 jaar. Stichting Present Enschede is opgericht in juli 2006 en ik ben toen in september begonnen op vrijwillige basis. Er was een werkgroep en zij hebben de eerste contacten gelegd. Gerda Vink en ik zijn toen tegelijkertijd begonnen en wij hebben het samen verder opgepakt en uitgebouwd. Dat was heel leuk, want we mochten alles zelf verzinnen. Er was nog niks, er lag alleen een werkwijze vanuit Present Nederland. We zijn in het begin overal samen op afgestapt. Na een half jaar hebben we betaalde uren gekregen en na een jaar zijn we taken gaan scheiden en onderverdelen.”

Waarom heeft volgens jou het werk van Present Enschede meerwaarde?

“De meerwaarde zit er in dat mensen zonder tegenprestatie iets voor een ander willen doen. De vrijwilligers die zich inzetten, doen dat omdat ze dat zelf willen. Niet omdat ze er voor betaald worden of omdat ze moeten. Het feit dat ze het leuk vinden om iets voor een ander te doen heeft ook effect op de mensen die geholpen worden. Daarnaast maak je kennis met een situatie die je van huis uit of vanuit je eigen vriendenkring waarschijnlijk niet kent. Mensen die in kansloze situaties zitten, daarover lees je normaal gesproken in de krant, maar nu ontmoet je hen ook echt. Dat is wel echt de meerwaarde van Present. En doordat het eenmalig en afgebakend is hebben we nooit gebrek aan vrijwilligers.”

Wat is het meest bijzondere project dat je je kunt herinneren?

“Ah, dat was mijn eerste project. Het allereerste contact wat we gelegd hadden met een maatschappelijke organisatie was met de GGD. Wij wilden graag als bestuur en team een eerste project doen hier in Enschede. Het was één van de eerste keren dat we onze presentatie hielden en vertelden wat onze werkwijze was en je zag bij de hulpverlener van de GGD echt het kwartje vallen, hij had direct een cliënt in gedachten.

Daar hebben we ons eerste project gedaan, dat was bij een zorgmijder. Ze had zoveel rommel in huis dat er alleen op de bank nog een klein stukje leeg was om te slapen, de deur van de slaapkamer kon niet open. Hier en daar sprongen nog een paar katten tussendoor. Daar zijn we aan het opruimen geweest. Af en toe pakte ik een stapel kleren en dan kwam er een ammoniaklucht vanaf, echt verschrikkelijk. Ik had brood meegenomen, maar ik kon geen hap door mijn keel krijgen. Erg indrukwekkend dus. We hebben een grote zeecontainer helemaal gevuld met rommel, waarna op bepaalde plekken de vloerbedekking weer tevoorschijn kwam. Ja, het was wel heel bijzonder, ik heb daarna nooit meer zo’n project meegemaakt.”

Wat is jouw droom voor Present Enschede voor het komende jaar?

“Wat ik het belangrijkst vind is dat we met elkaar vanuit dezelfde visie werken. We zijn met het bestuur een nieuwe visie aan het ontwikkelen en daar willen we graag iedereen bij betrekken. We vinden het belangrijk dat iedereen daar ook enthousiast van wordt of er zich onderdeel van voelt. Mijn droom voor dit jaar is dat we als team (kantoor, projectbegeleiders, bestuur) ons werk kunnen doen vanuit een gedeelde visie op de toekomst.”