Maatschappelijke diensttijd

Jongeren over Maatschappelijke Diensttijd

Maatschappelijke Diensttijd is de kans voor jongeren (18-28) om hun horizon te verbreden en hun CV te verrijken. Present is een van de officiële landelijke partners die deze unieke ervaring mogelijk maakt.

Over ZonMW

Met het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd wil ZonMW bevorderen dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving.

In een sterke samenleving zien mensen naar elkaar om en houden zij rekening met elkaar. Vanuit die gedachte ontwikkelt het kabinet de maatschappelijke diensttijd voor jongeren. Om hen optimaal de kans te bieden betrokken te zijn bij de samenleving. De maatschappelijke diensttijd biedt tijd en ruimte waarin jongeren zich inzetten voor een ander en zo hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen. Het is bovendien een kans om ervaring op te doen en misschien wel een duidelijker beeld te krijgen voor een toekomstperspectief. De maatschappelijke diensttijd biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. Daar wordt iedereen sterker van. Lees hier verder.

“Maatschappelijke diensttijd is een beweging waarbij we veel jongeren vrijwilligerswerk willen laten doen”, zegt staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie). “Zo leren ze hun eigen talenten ontdekken. Ook komen ze in aanraking met bijvoorbeeld jongeren van andere scholen, of oudere mensen. Op die manier kunnen ze een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving.” Bekijk de reportage die Nieuwsuur in september maakte over Maatschappelijke Diensttijd op de website van de NOS.