Ecare en Present slaan handen inéén voor kwetsbare Enschedeërs

10 januari 2019

Enschede – Software-ontwikkelaar Ecare gaat zich actief inzetten voor de Enschedese samenleving. Ecare gaat een meerjarig partnerschap aan met Stichting Present Enschede. Present faciliteert maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij groepen collega’s een dag gaan klussen of een activiteit doen bij mensen die hulp nodig hebben.

Ecare

Ecare is gevestigd op het Kennispark in Enschede en er zijn circa 60 professionals werkzaam. Hun klantenkring bestaat onder andere uit Buurtzorg, Amstelring, Thebe, Zuidzorg, Sensire en ZorgAccent.

“Wij ontwikkelen slimme software die betere en betaalbare zorgverlening ondersteunt en eenvoudig maakt. Dit doen we met veel aandacht voor procesinnovatie én de mens zelf. De naam van onze software is Puur. Puur, omdat we het puur en alleen voor de zorg hebben gemaakt. Naast het ontwikkelen van software begeleiden we zorgorganisaties bij de veranderingen die nodig zijn om dit te bereiken. Dit doen we met een heel helder doel voor ogen: de zorgverlener het vak teruggeven”, aldus Jan Pol (Directeur).

Puur voor woon- en wijkzorg

Ecare gelooft in een eenvoudige manier van organiseren van de zorg. Want dát is wat leidt tot professionele zorg. Het écht kennen van de cliënt bevordert het gevoel van ‘net als thuis’ voor bewoner en familie. De software Puur ondersteunt hierbij en zorgt er mede voor om het ‘samen wonen, leven en zorgen’ mogelijk te maken.

Ecare zet samen met zorgorganisaties de zorgverlener in zijn kracht en haalt de administratieve lasten bij de zorgverlener weg door middel van de software Puur én een faciliterende organisatie.

“Aandacht voor de mens vinden wij heel belangrijk. Niet alleen voor partners, klanten en collega’s maar ook voor de mensen die zorg nodig hebben; de cliënten zelf. Daarom gaan wij twee keer per jaar met nieuwe medewerkers een dag naar een klant toe om iets leuks voor en met de cliënten te doen. De laatste keer was dat koken voor een groep van circa 12 bewoners. Dit is niet alleen een welkome afleiding voor de bewoners zelf, maar zo zien nieuwe medewerkers ook waar onze software aan bijdraagt en voor wie we het eigenlijk doen. Dit initiatief willen we graag verder uitbreiden en vandaar dat we Stichting Present hebben gevraagd dit voor ons te faciliteren. Stichting Present slaat een brug tussen mensen die iets te bieden hebben en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Dit slaat de spijker op z’n kop vinden we bij Ecare. Daar zetten we ons graag voor in”, aldus Aniek Fikken (Manager Operations).

Stichting Present Enschede

Stichting Present bestaat ruim 12 jaar in Enschede en organiseert hulp in groepsverband bij kwetsbare mensen in Enschede, die door armoede, ziekte of eenzaamheid in een moeilijke situatie verkeren. Door een woning op te knappen of een tuin op te ruimen helpt de stichting Enschedeërs aan een nieuwe start. Hierin werkt zij samen met hulpverleners die bij deze situaties zijn betrokken.  Mensen komen uit hun isolement doordat hun huis er weer netjes uitziet en durven de buren weer uit te nodigen. Present zet jaarlijks zo’n 800 vrijwilligers in, zodat er in ruim 160 situaties een groot verschil kan worden gemaakt.

“We zijn blij dat Ecare zich wil verbinden aan Present. Daarmee laat het bedrijf zien dat het hart heeft voor Enschede en verder kijkt dan alleen de cijfers. Wij spreken bij Present dan ook liever van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Door met een groep collega’s actief aan de slag te gaan en een project uit te voeren, ben je betrokken bij je stadsgenoot die hulp nodig heeft. En omdat je als groep op een heel andere manier bezig bent, leer je elkaar ook van een andere kant kennen”, aldus coördinator Leonie Verloop.

Vandaag wordt het partnerschap tussen Ecare en Present officieel vorm gegeven met de uitreiking van het certificaat Maatschappelijk Betrokken Ondernemer.