Een project van één dag, maar daarna ..?

13 januari 2020

Present organiseert eenmalige projecten die één dag(deel) duren. Juist dat is voor vrijwilligers de reden om zich bij Present aan te melden voor vrijwilligerswerk. Present maakt het mogelijk om met een volle agenda toch iets te betekenen voor een stadsgenoot, náást je werk of je studie.

Als vrijwilligersgroep heb je samen met de hulpontvangende persoon een goede tijd tijdens het project. In korte tijd bouw je gelijk al een band op, omdat je samen in een bijzonder verhaal bent gestapt. Dan is het soms best lastig om deze persoon weer ‘los’ te laten aan het einde van het project. Hoe zal het nu verder gaan?

Natuurlijk evalueren we na afloop van het project, zowel met de groepsleden als met de hulpverlener. We vragen dan altijd hoe de cliënt het project heeft ervaren. Maar hoe gaat het op de lange termijn? Blijft de tuin zo netjes, zoals hij is achtergelaten? Kan de cliënt het huis nu zelf schoonhouden? Heeft het project wel iets teweeggebracht? En wat dan?

De antwoorden op deze vragen hoorden we vaak wel ‘in de wandelgangen’ van hulpverleners terug, maar we zijn sinds kort  begonnen om de verhalen structureel vast te gaan leggen. Een jaar na afloop van het project benaderen we de hulpverlener opnieuw om te vragen hoe het gaat met de hulpontvanger.

We krijgen nu al reacties als:

• ‘Nu mijn huis zo mooi schoon is,  durf eindelijk mijn zus uit te nodig op mijn verjaardag’
  • ‘De leefomgeving was door het project dusdanig verbeterd, dat de kinderen, die eerst uit huis geplaatst waren, weer thuis konden komen wonen’
  • ‘Mijn cliënt spreekt nog regelmatig over de hulp die ze kreeg. Hoewel ze er erg tegenop zag, heeft ze het als zeer prettig ervaren. Het bijhouden van de tuin maakt weer deel uit van haar dagstructuur.’
  • ‘Zonder het project was het een langslepend doel geweest, waar met kleine beetjes per keer aan gewerkt zou moeten worden. Nu kon het in één keer afgevinkt worden en konden we focussen op andere doelen.’
  • ‘Mevrouw heeft weer een gevoel van eigenwaarde gekregen. Ze merkt dat ze er toch niet alleen voor staat.’
  • ‘Het project bracht rust en hoop op verbetering van de situatie.’
  • ‘De kinderen komen weer bij mevrouw. Ze heeft nu een woonomgeving waar ze sociale contacten heeft en mee kan doen aan activiteiten.’
  • ‘Er is nu rust en tevredenheid en daardoor stabiliteit.’
  • ‘Mijn cliënt heeft nu beter contact met de buren.’

We zijn bezig om deze reacties in kaart te brengen en je zult ze zeker terug gaan zien. Houd onze website in de gaten!