Een project van één dag, maar daarna ..?

13-01-2020

Present organiseert eenmalige projecten die één dag(deel) duren. Juist dat is voor vrijwilligers de reden om zich bij Present aan te melden voor vrijwilligerswerk. Present maakt het mogelijk om met een volle agenda toch iets te betekenen voor een stadsgenoot, náást je werk of je studie.

Als vrijwilligersgroep heb je samen met de hulpontvangende persoon een goede tijd tijdens het project. In korte tijd bouw je gelijk al een band op, omdat je samen in een bijzonder verhaal bent gestapt. Dan is het soms best lastig om deze persoon weer ‘los’ te laten aan het einde van het project. Hoe zal het nu verder gaan?

Natuurlijk evalueren we na afloop van het project, zowel met de groepsleden als met de hulpverlener. We vragen dan altijd hoe de cliënt het project heeft ervaren. Maar hoe gaat het op de lange termijn? Blijft de tuin zo netjes, zoals hij is achtergelaten? Kan de cliënt het huis nu zelf schoonhouden? Heeft het project wel iets teweeggebracht? En wat dan?

De antwoorden op deze vragen hoorden we vaak wel ‘in de wandelgangen’ van hulpverleners terug, maar we zijn sinds kort  begonnen om de verhalen structureel vast te gaan leggen. Een jaar na afloop van het project benaderen we de hulpverlener opnieuw om te vragen hoe het gaat met de hulpontvanger. We zijn bezig om deze reacties in kaart te brengen en je zult ze zeker terug gaan zien. Houd onze website in de gaten!