Gouden partner Ecare sponsort vier Present-projecten

16-11-2020

Al enkele jaren is het bedrijf Ecare gouden partner van Present Enschede. Onderdeel van dit partnerschap is dat Present vier projecten voor de werknemers organiseert. Dit jaar gooide Covid-19 echter roet in het eten. Ecare komt veel in aanraking met ouderen, daarom was het in verband met de veiligheid niet mogelijk om de werknemers mee te laten doen met projecten. Gelukkig werd een creatieve oplossing gevonden: Ecare sponsort dit jaar vier projecten die door de vaste vrijwilligers (flexers) van Present werden uitgevoerd bij oudere stadsgenoten.

Present bedankt Ecare van harte voor het mogelijk maken van de volgende projecten:

Project 1: Overwoekerde tuin opknappen
Een oudere mevrouw met een lichamelijke beperking maakt veel gebruik van haar tuin en geniet daar ook veel van. Ze is echter niet in staat om haar tuin zelf te onderhouden. Een buurman helpt haar waar hij kan met het onderhoud, maar kan niet de grotere klussen oppakken. Haar tuin is de afgelopen jaren dan ook overwoekerd geraakt.
Op 7, 8 en 9 mei hebben flexers Klaas, Rami en Osama deze mevrouw geholpen om haar tuin weer op orde te krijgen. Het onkruid werd verwijderd van het terras, er werd gesnoeid en worteldoek aangebracht, zodat het onkruid niet snel weer terug zal komen!
Totaal aantal vrijwilligersuren: 19,5 | Aantal vrijwilligers: 3 | Hulpverlener: ZAZ Welzijn

Project 2: Hulp aan een 102-jarige
In juli werd een project uitgevoerd bij een nog steeds zelfstandig wonende dame van 102 jaar. Haar netwerk is steeds kleiner aan het worden en haar kinderen wonen aan de andere kant van het land. Ze heeft een tuinman, maar omdat deze ook al 80 jaar oud is, is het voor hem fysiek niet meer mogelijk om haar te helpen. Vier flexers hebben geholpen om de achtertuin weer toegankelijk te maken. Er is enorm veel gesnoeid en gezaagd en de tuin is enorm opgeknapt. Haar hulpverlener van Livio kan het nu gemakkelijk bij gaan houden. Reactie van de hulpverlener na afloop van het project: “Wat hebben ze hard gewerkt! Dank jullie wel. Jullie hebben iemand heel gelukkig gemaakt. Mevrouw is nu ontspannen, ze schaamde zich voor de situatie zoals die was.”
Totaal aantal vrijwilligersuren: 13,5 | Aantal vrijwilligers: 4 | Hulpverlener: Livio

Project 3: Vijftien koffiezetapparaten
De woning van een vriendelijke, eenzame, alleenstaande man van 70 jaar staat vol met spullen. Hij is er nu aan toe om schoon schip te maken, maar er is geen netwerk om hem te helpen opruimen. Ook betaalde hulp inschakelen is niet mogelijk, meneer heeft maar beperkte financiële middelen. Gelukkig is er huishoudelijke hulp die van wanten weet. Zij schakelde Present in en in juli heeft een groep van vier Presentvrijwilligers meneer geholpen met opruimen. Twee slaapkamers, een berging het balkon en de schuur zijn door hen leeggehaald. “Volgens mij hebben we wel vijftien koffiezetapparaten opgeruimd!”, aldus een van de vrijwilligers. Een mooi project, waarbij maar weer eens duidelijk naar voren kwam: ruimte in je huis is ook ruimte in je hoofd.
Totaal aantal vrijwilligersuren: 11,5 | Aantal vrijwilligers: 4 | Hulpverlener: Livio

Project 4:
Vijf vrijwilligers hebben in september een oudere mevrouw geholpen om haar spullen te sorteren en weg te gooien. Omdat ze lichamelijk niet in staat is om te tillen of intensieve werkzaamheden te verrichtten kan ze dat zelf niet. Onze flexers hebben mevrouw geholpen met het opruimen en sorteren van de spullen en op die manier samen met de bewoonster drie kamers en de zolder opgeruimd en georganiseerd.
De hulpverlener zegt achteraf: “Mevrouw is erg blij met de hulp. Deze was zeer welkom en heeft haar een eind vooruit geholpen. Ze heeft meer overzicht in huis en zo meer mentale rust.”
Totaal aantal vrijwilligersuren: 12 | Aantal vrijwilligers: 5 | Hulpverlener: ZAZ Welzijn