In actie tegen eenzaamheid: Samen1Enschede

17 oktober 2019

Bijna de helft van de inwoners in Enschedeërs kampt wel eens met gevoelens van eenzaamheid. “Een fors aantal, ook in vergelijking met de rest van het land. De politieke aandacht is daarom erg belangrijk en een ingrediënt om met partijen in het veld dit vraagstuk aan te pakken,” aldus wethouder Niels van den Berg.

Elo Gramsbergen van Liberein vult aan: “We willen graag een beweging waarbij iedereen betrokken is op gang brengen, zodat eenzaamheid in Enschede in beeld is en verminderd kan worden.” André Kok van Manna vertelt dat de urgentie hoog is en dat lokaal al veel wordt gedaan. “De kracht van een stad als Enschede is dat we de schouders eronder kunnen zetten zoals we eerder hebben laten zien, bijvoorbeeld bij de wederopbouw van Roombeek na de vuurwerkramp. Juist voor eenzaamheid moeten we de losse initiatieven verbinden zodat er een beweging op gang komt.”

De drie organisaties hebben daarom de handen ineen geslagen om, samen met het volledige maatschappelijke en sociale veld in Enschede, in actie te komen. Ook Present Enschede is aangesloten bij dit samenwerkingsverband, immers ook bij de projecten van Present komen we met eenzaamheid in aanraking, vaak gecombineerd met ziekte en armoede. Door onze projecten doorbreken we vaak het sociale isolement waarin mensen verkeren, we delen onze expertise dan ook graag en denken mee hoe we dit samen aan kunnen pakken.

Op donderdag 4 juli kwamen bijna 50 mensen bijeen in de Grolsch Brouwerij voor de startbijeenkomst Eenzaamheid in Enschede. Een diverse groep belanghebbenden, met ervaringsdeskundigen en vrijwilligers, professionals uit zorg en welzijn, ouderenorganisaties, bestuurders, ambtenaren en (sociaal) ondernemers. Doel: gezamenlijk in actie komen om eenzaamheid in Enschede aan te pakken en eerste actiecoalities vormen. De bijeenkomst was een gezamenlijk initiatief van de gemeente Enschede en zorgorganisaties Manna en Liberein. De vraag die centraal stond: “Hoe ondersteunen wij inwoners van Enschede op te staan uit eenzaamheid,
 te beginnen met ouderen?”

Inmiddels zijn er al verschillende bijeenkomsten geweest met het doel om praktische stappen te zetten om de eenzaamheid te bestrijden. Meer weten? Kijk op de website van Samen1Enschede

[sb-custom-gallery]