Mix & Match

17 mei 2017

Nieuw in Enschede: gemengde groepen van 3 of 4 statushouders en 3 of 4 doorgewinterde Enschedeërs, die samen aan de slag gaan bij Present-projecten.  In juni gaat de eerste groep van start.

De statushouders zijn voormalig asielzoekers die nu in Enschede een nieuw leven opbouwen. Voor deze nieuwe Nederlanders is het vaak erg moeilijk om thuis te raken in hun nieuwe omgeving, contacten aan te gaan, de taal te leren en (vrijwilligers)werk te vinden.

De Mix & Match-groepen pakken eenvoudige klussen op, zoals een keer sauzen of een tuin opknappen. De klussen worden uitgevoerd bij mensen die niet het geld, netwerk of gezondheid hebben om het zelf te doen. Aan dat laatste is dus niets nieuws.

Wij zijn enthousiast over dit concept omdat voormalige asielzoekers nieuwe contacten opdoen, ze volop gelegenheid krijgen om de Nederlandse taal te oefenen tijdens de projecten en omdat deze Nieuwe Nederlanders hulp bieden aan Enschedeërs in een lastige situatie en zo iets terugdoen voor de maatschappij. De werving van de Nieuwe Nederlanders verloopt via Alifa Vluchtelingenwerk, die hierin met ons samenwerkt.

Ook zo enthousiast? In de opstartfase zoeken wij mensen die het leuk vinden om op deze manier samen te werken met Nieuwe Nederlanders. Mensen die openstaan voor nieuwe contacten en bovendien de Presentwerkwijze omarmen: mensen helpen die zelf een gebrek hebben aan geld, netwerk en gezondheid om hun hulpvraag op te lossen. Wil je hieraan meewerken, neem dan contact op met Leonie: 06-43833040.

[sb-custom-gallery]