Present in coronatijd

28 mei 2020

Normaal gesproken voeren we bij Present éénmalige projecten uit in groepsverband. Totdat corona kwam. Door creatief om te gaan met onze werkwijze, maakten we het tóch mogelijk om mensen juist in deze tijd met elkaar te blijven verbinden.

Groepsprojecten werden duo-projecten, op anderhalf meter van elkaar. En we zagen de nood in de stad verschuiven: mensen konden door ziekte de deur niet meer uit om hun voedselbankpakket op te halen of de hond uit te laten, netwerken vielen weg en ook de hulpverleners liepen tegen beperkingen aan.

Waar we normaal gesproken de vrijwilligers eenmalig inzetten, zijn in deze periode bij de Voedselbank, Huis en Haard en cliënten van diverse zorginstellingen terugkerend vrijwilligers langs geweest om te helpen met het ophalen van een voedselbankpakket, het uitlaten van de hond of het opknappen van de tuin.

Vanaf 1 juni worden de restricties versoepeld. Omdat we als stichting het liefst doen waar we goed in zijn, zullen we weer gaan starten met projecten die in één dag af te ronden zijn. Het RIVM heeft ons aangemoedigd om dit weer op te gaan pakken, rekening houdend met de restricties die er nog wél zijn. Zo zijn onze ‘estafette-projecten’ ontstaan, waarin een groep in tweetallen in tijdsblokken een tuin opknapt.