Rabobank nieuwe partner van Present

11 februari 2020

Op de foto vlnr: Giljam Wartena, Mascha de Vries, Leonie Verloop, Jan Joosten

Enschede – Steeds meer bedrijven vinden het belangrijk om actief verantwoordelijkheid te nemen voor de stad waarin ze zijn gevestigd. Door bij medewerkers betrokkenheid te creëren voor de stad waarin ze werken, bouw je niet alleen aan je bedrijf, maar ook aan de samenleving.

Ook de Rabobank Enschede – Haaksbergen ziet hiervan de meerwaarde en heeft daarom een samenwerkingsovereenkomst getekend met Stichting Present Enschede. Present wil een beweging op gang brengen waarin omzien naar elkaar steeds vanzelfsprekender wordt.

Rabobank Enschede – Haaksbergen

De Rabobank is een coöperatieve bank met een missie. Samen met klanten, leden en partners zetten we ons in voor een sterkere leefomgeving en voor de grote maatschappelijke uitdagingen van nu. Met als uitgangspunt dat we samen meer bereiken dan alleen. De Rabobank begon ooit als een coöperatie, om oplossingen te vinden waar iedereen beter van werd. De wereld ziet er intussen heel anders uit en onze klanten hebben andere behoeften dan toen. Maar onze mentaliteit is nog steeds hetzelfde: altijd op zoek naar manieren om onze gezamenlijke leefwereld te versterken. Onze missie ‘growing a better world together’ begint dus heel dicht bij huis. En wordt mogelijk gemaakt door onze leden en klanten. Dat geeft ons een enorme motivatie om te blijven zoeken naar oplossingen waar iedereen beter van wordt.

Giljam Wartena, directeur Bedrijven, licht toe waarom het partnerschap met Stichting Present zo belangrijk is: “Stichting Present is, net zo als Rabobank, elke dag weer bezig met het creëren van een betere wereld. Mensen helpen mensen, direct voor onze voordeur. Dat is waar Rabobank ook voor staat, samen onze stad, ons dorp en onze regio elke dag een klein beetje mooier, beter en leefbaarder maken. Naast mooie activiteiten samen met Stichting Present hebben onze collega’s in de marktteams Enschede en Haaksbergen in 2019 veel maatschappelijke en waardevolle activiteiten georganiseerd. In 2020 staan ook weer veel nieuwe activiteiten op het programma.

Present Enschede

Jan Joosten, voorzitter van het bestuur van Present Enschede: ‘We zijn blij met de Rabobank als partner van Present. De bank ondersteunt met dit partnerschap de visie van Present, bouwen aan een samenleving waarin omzien naar elkaar steeds vanzelfsprekender wordt.’

Stichting Present bestaat 13 jaar in Enschede en organiseert hulp in groepsverband bij kwetsbare mensen in Enschede, die door armoede, ziekte of eenzaamheid in een moeilijke situatie verkeren. Door een woning op te knappen of een activiteit te doen bij een zorginstelling helpt de stichting Enschedeërs aan een bijzondere ontmoeting en realiseert zij veelal zelfs een nieuwe start. Hierin werkt de stichting samen met hulpverleners die bij deze situaties zijn betrokken.  Mensen komen uit hun isolement doordat hun huis er weer netjes uitziet en durven de buren weer uit te nodigen. Present zet jaarlijks zo’n 1.000 vrijwilligers in, zodat er in ruim 150 situaties een groot verschil kan worden gemaakt.

Actief partnerschap

Onderdeel van het partnerschap is dat Present voor de werknemers een vrijwilligersdag organiseert. Collega’s gaan in groepsvorm concreet aan de slag bij een stadsgenoot die te kampen heeft met ziekte, armoede of eenzaamheid. De collega’s van de Rabobank zijn al een middag op stap geweest met bewoners van Bruggerbosch. Vorige week zijn de collega’s bij De Posten op bezoek gegaan om een mooie ontmoeting te hebben met de bewoners.

Vandaag werd het partnerschap tussen Rabobank Enschede – Haaksbergen en Stichting Present Enschede bekrachtigd met het tekenen van de partnerovereenkomst en de uitreiking van het certificaat Maatschappelijk Betrokken Ondernemer.