Tear en Present introduceren Umoja

14 juni 2017

Umoja is een initiatief van Tear en Present Nederland. Umoja helpt kerken met beide benen in de buurt te staan. Het programma biedt kerken handvatten om zich te verbinden aan het dagelijks leven van mensen in de buurt.

Waarom Umoja?
We zien om ons heen problemen als stille armoede en afbrokkelende verbondenheid. Tegelijk zien we in Nederland ook een beweging van kerken en christenen die zich in willen zetten voor gerechtigheid en saamhorigheid. Maar de vraag is vaak: Hoe begin je? Want het organiseren van activiteiten, dat is de meeste kerken wel toevertrouwd, maar hoe zorg je voor duurzame verbondenheid met de wijk waarin je staat? Wij geloven dat we hierin met Umoja een rol van betekenis kunnen spelen.

Wat is Umoja?
Door betrokken te raken bij elkaars leven kun je veel meer voor elkaar betekenen. Umoja betekent ‘samen’ en wat ons betreft is dat een werkwoord. Het is elkaar actief opzoeken en ontdekken hoe je met elkaar, in plaats van naast elkaar kunt leven. Umoja is een programma dat gemaakt is om je daarbij op weg te helpen en zo mensen uit jouw kerk en jouw buurt weer bij elkaar te brengen. Vanuit de relaties die dan ontstaan bloeien zowel de kerk als de buurt op! Jonge ouders uit de kerk en uit de buurt die samen besluiten een Opvoed café te starten, kerken die een avond organiseren met dienstverleners uit de wijk en buurten die de kerk vragen mee te doen met buurtmaaltijden. Zomaar een paar voorbeelden van wat er kan gebeuren als je van ‘samen’ een werkwoord maakt.

Meer weten? Lees het persbericht op de website van Present Nederland en kijk op de website van Umoja Nederland.