Terugblik actie Zomerpakket

8 september 2020

In de eerste week van de zomervakantie kon Stichting Present Enschede 50 zomerpakketten uitdelen aan in totaal 94 Enschedese kinderen! De Zomerpakketten waren gevuld met allerlei speelgoed, boeken en tijdschriften, entreekaartjes voor het Aquadrome en bonnen voor een ijsje bij Heinink of Van der Poel. Door pakketten uit te delen, wil Present kinderen die te kampen hebben met ziekte en armoede een hart onder de riem steken.

Wat begon als een idee, werd in sneltreinvaart uitgewerkt en mogelijk gemaakt door Presentvrijwilligers, studentenverenigingen en het Enschedese bedrijfsleven. Het begon er mee dat Present door Gastrobar BijRozendaal werd gekozen als goed doel bij hun Haringparty. De opbrengst was hoger dan verwacht, want ook de één na hoogste bieder gaf zijn geboden bedrag aan de stichting, met de prachtige woorden: ‘Zo doen we dat!’

Samenwerking Enschedese scholen, bedrijven, hulpverleners

De leerlingen van basisscholen De Fontein, De Bron en Anna van Buren hebben in één week tijd bérgen speelgoed ingezameld; meerdere keren moest collega Angelina heen en terug rijden omdat de kofferbak al helemaal vol zat. Maar dit was nog niet alles, want ook meerdere bedrijven en fondsen hebben speelgoed, entreekaartjes of tegoedbonnen gedoneerd voor deze actie.

Dankzij ons grote netwerk van hulpverleners konden we de kinderen bereiken. Om zeker te weten dat de zomerpakket terecht zouden komen bij de kinderen die het het hardst nodig hebben, heeft Present samengewerkt met Jarabee, Jeugdbescherming Overijssel, Wijkteams Enschede, JP van den Bentstichting, Tactus, Aveleijn en Beter Wonen Multihulp Twente.

Reacties

Nadat al het speelgoed gesorteerd was door Angelina, Ine, Gerda en Marloes, kon het worden uitgedeeld. Serviceclub Rotaract, studentenvereniging AEGEE, en Presentvrijwilligers Petra en Elise hebben dit op zich genomen. De reacties van de kinderen waren hartverwarmend:

‘Oohhh wat zit daar in? Mag ik het NU openmaken?’ ‘Oh wauw! Dat is mijn LIEVELINGSSSS!’ “Hoi, …. wooooow die is mie groot!!” waren een aantal uitroepen van kinderen toen ze de pakketten zagen.

De vrijwilligers hebben zelf ook van het uitdelen genoten: ‘Het is zó leuk om de pakketten ook aan de kids te overhandigen. En direct de blije gezichtjes te zien.’ Lees meer reacties in dit artikel over hoe de studenten van AEGEE de actie hebben ervaren.

Een hulpverlener vertelt na afloop: ‘Ach ach, wat zijn ze blij!! Dat zullen de vrijwilligers ook gemerkt hebben!???? Bedankt!’

[sb-custom-gallery]