Werkbezoek Universiteit Twente

20-06-2019

Op 7 juni kreeg Present Enschede bezoek van Mark van Vuuren en Peter Knoers van de Universiteit Twente. Zij hebben een internationale groep van 12 Masterstudenten onder hun hoede, met wie zij samen op zoek zijn naar welke organisatiestructuren er zijn, hoe ze in elkaar zitten en waarom ze werken. Graag wilden ze onderzoeken hoe Present als netwerkorganisatie functioneert. Pieter Cnossen (directeur Present Nederland) en Leonie Verloop (coördinator Present Enschede) hebben presentaties gegeven over zowel het functioneren van het landelijke netwerk van Present als het plaatselijke netwerk. Present is een netwerkorganisatie pur sang: ons netwerk is zelfs onderdeel van onze werkwijze. Hoe bouw je dit op, hoe organiseer je dit en hoe functioneert het, waren vragen die beantwoord werden.
Om te ervaren hoe Present in de praktijk werkt, werd na afloop van de presentaties een bezoek afgelegd bij ’t Meera. Dit is een dagbestedingslocatie van Aveleijn, waar mensen met een verstandelijke beperking aan het werk zijn op vier afdelingen: textiel, kunst, industrie en bakken. De cliënten van Aveleijn waren trots om aan de studenten uit te leggen waar ze mee bezig waren.

Na afloop van het bezoek aan Aveleijn werd verder doorgesproken over de werkwijze van Present. Wat is de zwakte van Present, wat is de kracht? Er werden inzichten gedeeld en we kijken terug op een leerzame ochtend!