Xsens en Present samen in beweging voor kwetsbare stadsgenoten

11 april 2019

Beweging is de gemeenschappelijke factor van Xsens en Present Enschede. De innovatieve 3D motion-tracking innovator komt via Present in beweging voor de Enschedese samenleving. Vandaag gaat het bedrijf een meerjarig partnerschap aan met Stichting Present Enschede. Present faciliteert maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij groepen collega’s een dag gaan klussen of een activiteit doen bij mensen die hulp nodig hebben. Marjet Deuten, coördinator bij Present: “Het is mooi dat Xsens zich aan Present wil verbinden en de uitdaging aangaat om voor langere tijd betrokken te zijn in de Enschedese samenleving.”

Xsens
Xsens is maker en leverancier van innovatieve bewegingsmeetsystemen op basis van miniatuursensoren. De producten worden wereldwijd gebruikt voor het maken van 3D animaties in films en computerspellen, analyseren van beweging in gezondheidszorg, ergonomie en sportwetenschap, en stabilisatie van robots, voertuigen en camerasystemen. Xsens wereldwijde klantenkring bestaat onder andere uit Ubisoft, Siemens, Volkswagen, Daimler, Saab, Nvidia en Kongsberg. Xsens is sinds haar oprichting in 2000 gevestigd op het Business & Science Park in Enschede, waar meer dan 80 medewerkers innovatieve nieuwe producten ontwikkelen en op de markt brengen. Xsens heeft vestigingen in Los Angeles, Hong Kong en Shanghai.

MVO
Maatschappelijk verantwoord ondernemen past perfect binnen onze kernwaarden. Daarom mogen medewerkers van Xsens vanaf nu, tijdens werktijd 8 uur per jaar spenderen aan vrijwilligers werk. Het soort vrijwilligerswerk kunnen ze (in groepsverband) zelf kiezen. Hiermee hopen we onderlinge samenwerking te bevorderen en onze collega’s te inspireren iets terug te doen voor de samenleving. Zo geven we medewerkers de vrijheid om zonder druk zich bezig te houden met andere taken dan ze normaal doen.

Stichting Present Enschede
Stichting Present bestaat ruim 12 jaar in Enschede en organiseert hulp in groepsverband bij kwetsbare mensen in Enschede, die door armoede, ziekte of eenzaamheid in een moeilijke situatie verkeren. Door een woning op te knappen of een tuin op te ruimen helpt de stichting Enschedeërs aan een nieuwe start. Hierin werkt zij samen met hulpverleners die bij deze situaties zijn betrokken. Mensen komen uit hun isolement doordat hun huis er weer netjes uitziet en durven de buren weer uit te nodigen. Present zet jaarlijks zo’n 800 vrijwilligers in, zodat er in ruim 160 situaties een groot verschil kan worden gemaakt.

“Met Xsens hebben we er een innovatieve en actieve partner bij. Net als Xsens houdt Present van actie. Wij willen in Enschede een beweging op gang brengen waarin omkijken naar elkaar gestimuleerd wordt. Het is mooi dat Xsens met Present meebeweegt en hieraan op concrete wijze invulling wil geven in de stad”, aldus coördinator Leonie Verloop.

Op 9 april werd het partnerschap tussen Xsens en Present officieel vormgegeven met de uitreiking van het certificaat Maatschappelijk Betrokken Ondernemer. Binnenkort gaan de collega’s projecten uitvoeren ten behoeve van kwetsbare Enschedeërs.

TC Tubantia 3 mei 2019