10-jarig Jubileum

22-05-2019

Donderdag 16 mei werd in het Cultuurhuis Garenspinnerij het 10-jarig jubileum gevierd van Stichting Present Gouda.
De opening werd verricht door de voorzitter van het bestuur Jan Hagoort. Hij refereerde aan wat Present in de afgelopen 10 jaar heeft mogen betekenen voor de stad Gouda. Present heeft een enorme groei doorgemaakt met als ideële doel zoveel mogelijk om te zien naar elkaar. Als sociaal makelaar in vrijwilligerswerk bouwt Present bruggen tussen hulpbieders en hulpontvangers.

Daarna was het woord aan Annet Perdijk, algemeen coördinator. Zij blikte in een presentatie terug met o.a. feiten en cijfers, maar ook vooral de focus gericht op de toekomst. Momenteel stevent Present Gouda af op het 1000ste project. Tot op heden zijn er 992 projecten uitgevoerd met ruim 6600 vrijwilligers die samen bijna 20.000 vrijwilligersuren maakten in die 10 jaar. De impact van deze vrijwilligersinzet in onze stad is groot te noemen!

Wethouder Corine Dijkstra zette Present in het zonnetje en feliciteerde de stad met een stichting Present die er is om zoveel mogelijk hulp te bieden via groepen vrijwilligers. Vrijwilligers zijn onmisbaar, bij Present, bij al die organisaties werkzaam in het sociaal domein.

Hulpverleners van maatschappelijke organisaties zijn blij met de mogelijkheden die Present biedt voor hun cliënten die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

De muzikale omlijsting was in handen van JES music die passende nummers ten gehore bracht.

Zij zongen op een prachtige manier de nummers ‘Mooi’ van Marco Stadsdichter en ‘Heal the world’ van Michael Jackson.

Pieter Stroop van Renen droeg zijn eigen gemaakte PRESENT gedicht voor waarna spreker Rob Zigter een scanshow uitvoerde die iedereen aan het denken zette wat betreft de ‘kleur’ die een ieder als persoon typeert.

Het bestuur en team met alle gasten kijkt terug op een fantastische, feestelijke middag.
Met veel dank aan alle relaties, vrijwilligers, gasten en de nodige sponsors die deze middag mogelijk hebben gemaakt!

RTV Gouwestad maakte een compilatie van de Gouda Helptdag op 29 juni.
Het thema van ons 10-jarig jubileum ‘Gouda in beweging; maak met een klein gebaar groot verschil’ in een kort filmpje!

Collages:

Foto’s:

Gedicht:

DUIZEND HANDEN HEEL

Ik wil zo eindelijk

Een nieuwe kleur,

Een frisse geur,

Een nieuwe wind,

Een slaapplaats voor een kind,

Maar kom een rechterhand te kort.

Ik wil zo graag

Geen geel gerookte kamer,

Ik heb spijkers maar geen hamer,

Ik wil zo graag een tiental tegels,

Nieuw behang voor kleine vlegels,

Dat iemand aan de puinhoop sjort.

Ik wil zo graag,

Maar kan niet willen,

Mag niet willen,

Want er staat niets

Op mijn voorhoofd

Dat verder niemand ziet.

Maar wat niemand weet

Is dat er handen zijn

Die komen vliegen

En die rechtzetten

Wat ik zelf

Niet repareren kon,

Waarom ik niet kon vragen,

Honderd hamerslagen

Op een opgeknapte toekomst

Zestig schroeven in de ruggengraat,

Van een losgekomen leven

Een middag sausen – even.

Zo maken duizend handen heel

Voor ieder mens die veel

Nodig heeft, maar niemand kent,

En even hoort: wij staan present!

Pieter Stroop van Renen

Stadsdichter van Gouda