Aan het woord: ondernemer Fred Vermeij

28-10-2019

Fred Vermeij is mede-oprichter van Schoffelstudent & Hoveniers. Een onderneming waarin sociaal oogmerk een rol speelt. Het bedrijf maakt het inlenen van mankracht voor klussen in en rond het huis of kantoor betaalbaar door de inzet van o.a. studenten. Hiermee zijn burgers met een kleinere portemonnee geholpen, zijn er bijbanen in de buurt gecreëerd voor studenten en maken jonge professionals kennis met sociaal ondernemen. Present Gouda is erg blij met een relatie als Fred en dat het zo nu en dan ook beroep mag doen op de expertise. In deze ‘Aan het woord’: hoe het Present-zijn van Fred zorgt voor winst in zijn onderneming.

Schoffelstudent & Hoveniers: waar is het idee begonnen?
“Tijdens mijn studie Commerciële Economie ontstonden de eerste ideeën al. Ik heb toen de minor Sociaal Ondernemen gevolgd. Dat was een bewuste keuze, want ik wilde graag meer leren over deze vorm van ondernemen en de mogelijkheden die het biedt. In de minor kwam ik erachter dat je met een business daadwerkelijk meerwaarde kunt hebben in de maatschappij. Het doel van de onderneming hoeft niet alleen geld verdienen te zijn of klanten blij maken. Winst zit ook in sociale impact hebben. Dit vond ik een prachtige gedachte. Met mijn jeugdvriend Martijn van Boven ben ik toen verder gaan denken en we kwamen op het idee om mensen te helpen door een combinatie van kennis, expertise en inzet van handen.”

Jouw sociale interesse zit dus in je karakter?
“Zo zou je het wel kunnen zien. Het is mij ook in mijn opvoeding meegegeven.
Mijn ouders waren altijd erg behulpzaam en hebben zich ook veel voor anderen ingezet. Ik vond dat mooi en daarmee zijn ze een goed voorbeeld geweest. Ik denk ook echt dat we een mooiere wereld zouden hebben als we elkaar wat vaker zouden helpen. Gelukkig zetten al heel veel mensen zich hiervoor in. Hopelijk worden dat er nog meer!”

“Winst zit ook in sociale impact hebben.”

Hoe ben je met Present Gouda in contact gekomen?
“Met de beginselen van Schoffelstudent & Hoveniers zijn we begonnen in 2011. Ons idee was toen al om af en toe, als we daar sociale meerwaarde in zagen, uren “weg te geven” om mensen daarmee te helpen. Vooral voor klussen in de tuin bleek hier veel behoefte aan. Dit werd opgemerkt door Present Gouda en zo kwamen we in contact met Annet Perdijk. Na een leuk gesprek hebben we besloten de samenwerking aan te gaan.”
Wat is de klik die je hebt met Present Gouda?

“We denken hetzelfde over sociale inzet en vrijwilligerswerk. Het voelt als thuiskomen om in gesprek te zijn met iemand die hetzelfde plaatje voor ogen heeft. Wij willen met de onderneming graag mensen in de regio helpen die dit echt nodig hebben. Aan het begin hadden we moeite met het vinden van de juiste projecten hiervoor. Niet omdat er weinig mensen zijn die hulp nodig hebben, maar omdat de échte hulpbehoevenden zichzelf niet in een etalage presenteren. Met Present Gouda kunnen we nu zonder moeite de juiste match vinden voor ons aanbod. Tevens zijn we verzekerd van de noodzaak, omdat Present weer samenwerkt met erkende zorginstellingen en maatschappelijke organisaties. Een mooie win-win situatie dus!”

Hoe zien de projecten met Present Gouda er in de praktijk uit?
“Present Gouda weet wat we kunnen en beschikbaar stellen. Zodra zij een klus hebben die past bij ons aanbod, nemen ze contact op. Wij hebben dan altijd de keuze of we het project aannemen of dat we een keer overslaan wanneer het een periode minder goed uitkomt bijvoorbeeld. Dat is heel vrijblijvend. De opdrachten die wij doen zijn veelal (tuin)onderhoud, klein aanleg en boomverzorging. Maar we hebben ook wel eens een schommel geplaatst of schilderwerk verricht. Het is allemaal niet erg spannend, maar hoe klein het ook lijkt, voor een hulpontvanger kan het echt van betekenis zijn.”

“Als een medewerker aanbiedt in zijn vrije tijd te helpen, weet ik: we hebben verschil gemaakt.”

En wat is jullie winst?
“We zien dat onze medewerkers het mooi vinden om een steentje bij te dragen. Het motiveert ze. Ze hoeven het niet in hun vrije tijd te doen, maar het komt voor dat een van de medewerkers dit wel aanbiedt. Een aanbod dat echt uit iemand zelf komt. Dan weet ik: we hebben verschil gemaakt en iemand geïnspireerd. Daarnaast zie ik dat de hulpontvangers echt geholpen zijn met de klussen. Je ziet de opluchting en blijdschap op iemands gezicht ontstaan. Dit is onze sociale winst.”

Wil jij je met je bedrijf ook inzetten voor Present Gouda of meer te weten komen over Schoffelstudent & Hoveniers? Neem gerust eens contact met ons op.

Stichting Present Gouda
Bachstraat 3