Maak werk van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

20-11-2019

Steeds meer bedrijven en ondernemers maken kennis met Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) want het creëert een mooie win-win situatie. Je draagt bij aan de samenleving, vaak in de regio waar je bedrijf gevestigd is, en je gaat met je team op een andere manier aan de slag, wat een meerwaarde en verbinding van de werknemers oplevert voor je bedrijf. Dit zal ook de uitstraling van het bedrijf ten goede komen.

Present Gouda zet zich al enige tijd in om bekendheid te geven aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Onze stichting biedt diverse mogelijkheden tot MBO en neemt graag een begeleidende rol in wanneer het aankomt op maatschappelijke activiteiten of projecten. We geven hieronder weer een aantal goede redenen om nu toch echt werk te maken van MBO en tevens wat handige richtlijnen.

1. Een sterke verbinding met de regio

Wanneer je je inzet voor de stad of wijk waar je bedrijf gevestigd is, zorgt dit voor een betere connectie met de regio en/of de lokale samenleving. Je laat zien dat je betrokken bent bij je omgeving en ook wil bijdragen aan verbetering. Het straalt ook uit dat je er niet alleen bent om de omgeving in te nemen, maar ook om te geven. Tip: kies één bepaald thema waar het bedrijf zich voor gaat inzetten. Dat is duidelijk naar de omgeving toe en voorkomt dat je stuurloos raakt. Voor het kiezen van een thema is er maar één regel: kies iets dat goed bij jouw bedrijf past!

2. Merkwaarde stijgt

De praktijk wijst uit dat bedrijven die doen aan MBO op termijn aan populariteit en vertrouwen winnen. Consumenten zijn kritisch geworden als het aankomt op maatschappelijke thema’s. De juiste positie innemen en laten zien dat je als bedrijf bewust bent van deze onderwerpen, wordt erg gewaardeerd. Let wel op: starten met MBO omdat je aan je reputatie wil werken, is geen goed uitgangspunt. Je moet wel de oprechte wens hebben om bij te dragen aan je omgeving en een goede partner te zijn. Alleen dan draagt het bij aan je merkwaarde.

3. Aantrekkelijker voor nieuw personeel

Vooral de jongere generatie hecht er waarde aan als een bedrijf aan MBO doet. Zij identificeren zich in hoge mate met hun baan en dus met de activiteiten die hun werkgever doet. Daarnaast speelt het gevoel van zingeving bij hen een rol. Met MBO ben je dus aantrekkelijker voor werkzoekenden.

Bij Present Gouda werken we al met diverse organisaties samen op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Zo zijn er een aantal hoveniersbedrijven die zo nu en dan vrijwillig personeel uitlenen om de tuin op te knappen bij mensen die dit zelf niet meer kunnen. Schildersbedrijven maken slaapkamers van kinderen uit arme gezinnen weer mooi met een nieuwe laag verf op de muur. Medewerkers van een ingenieursbureau gingen aan de wandel met ouderen en kinderen van basisscholen gingen op bezoek in het verpleegtehuis. Uit allerlei sectoren is er aandacht voor MBO en wordt er ervaren hoe waardevol het kan zijn.

Wil je ook van nut zijn met Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en wil je meer weten over de diverse manieren hoe je dat kunt doen? Lees hier hoe je samen met Present Gouda met je bedrijf MBO-proof bent.