Meehelpen als groep

Met je collega’s, kerkgenoten, jaarclub, vriendengroep of ander netwerk iets goed doen voor de Groningse samenleving? Present daagt jullie uit om je voor een dag(deel) actief in te zetten voor mensen in de gemeente Groningen die hulp nodig hebben.

Wanneer je een Present klus doet ga je gegarandeerd andere kanten van elkaar zien. Of je nou vrienden van een studentenvereniging bent, jarenlang collega’s of elkaar kent van de kerk: we zijn op zoek naar jullie! Naast het resultaat van de klus, leer je elkaar beter kennen. Blijkt die ene vriend opeens heel handig te zijn, terwijl je dat nooit achter hem had gezocht. Of jij en je collega blijken beide een interesse te hebben in planten en komen daarachter tijdens een tuinklus!

“Mijn baas zat onder de verfklodders en dat was onwijs grappig om te zien. Iedereen is op zo’n dag gelijk aan elkaar” – Vrijwilliger die meedeed met haar collega’s

Present organiseert voor jullie een klus op maat waarbij je zorgvuldige en aanstekelijke begeleiding kunt verwachten van ons. Projecten sluiten altijd aan bij de wensen en kwaliteiten van de hele groep – jullie doen nooit iets wat je niet zitten. Het kost je niks, jullie doneren alleen je tijd!

(over het verloop van ons matchingsproces lees je –hier-!)

Voordelen:

• Present organiseert en begeleidt de activiteit
  • Er zijn verschillende mogelijkheden, die lees je –hier-. Jullie zijn ook welkom met eigen input!
  • Het kost jullie niks, alleen jullie tijd en inzet
  • Een project wordt altijd georganiseerd op basis van jullie wensen en beschikbaarheid. Na jullie aanmelding nemen we contact op om deze te inventariseren.
  • Je draagt bij aan een beweging van naar elkaar omzien op gang te brengen. Groepen die projecten hebben gedaan komen terug met hun verhalen en steken daarmee andere groepen aan. Daarmee kan er binnen een gemeenschap steeds meer een cultuur ontstaan waarbij het vanzelfsprekend is om oog te hebben voor mede Groningers die het moeilijk hebben.
  • Je hebt een leuke tijd in het hier en nu
  • Je bent fysiek moe, maar mentaal voldaan (iets in die trant)
  • Je leert elkaar (nog) beter kennen
  • Je leert mensen kennen buiten je eigen bubbel

Nadelen:

• Je blijkt opeens heel goed met een boormachine overweg te kunnen gaan, waarna je vrienden, collega’s of kerkgenoten nu altijd een beroep op jouw kwaliteiten gaan doen

Meld je aan als groep of neem contact op voor verdere informatie:

Enthousiast?

Enthousiast en meteen een berichtje sturen naar je familie, studiegenoten, collega’s of vrienden? Deel het onderstaande bericht!

“Ik kwam dit tegen en wil het met je delen! Present biedt de mogelijk aan om iets voor een ander te betekenen en tegelijkertijd een activiteit samen te delen. Ik ben er enthousiast over. Meer informatie vind je op www.presentgroningen.nl/meedoen-als/als-groep/.”

Een Present project: hoe wordt dat beleefd door vrijwilligers en hulpontvangers?

Vrijwilligster Frederiecke van de serviceclub Ladies’ Circle vertelt over een Present klus: “Er is in twee dagen tijd een hoop saus- en schilderwerk verzet! Hij heeft ons wel honderd keer bedankt. We willen graag iets doen maar voordat je erachter bent wie echt hulp nodig heeft ben je wel even verder. Bij Present weet je wie hulp nodig heeft en dat het terecht komt waar het echt nodig is. We krijgen hier energie van!”

Hulpontvanger Jan: ‘Niet lullen, maar poetsen’. Een groep enthousiastelingen, die zeer zeker veel stress hebben weggenomen en met veel empathie aanwezig waren. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik inmiddels vanuit mijn luie stoel in m’n nieuwe woning om me heen kan kijken en met een glimlach op mijn mond kan zeggen ‘dit is mijn thuis’.”