Groningen Geeft Warmte

6 februari 2023

Op zaterdagmorgen 21 januari verzamelde zich een vrolijke en gemêleerde groep mensen in de Wijert. Veertien mensen: man en vrouw, jong en wat ouder. Allemaal uitgerust met een gereedschapskoffer en klaar voor een projectdag van Groningen Geeft Warmte. Eén van deze mensen was Willem de Kok. Hij vormde een team met twee Amerikaanse jongens en bezocht vier adressen in de Wijert. Ik sprak hem een paar dagen na de projectdag:

Willem, waarom gaf jij je op voor deze projectdag van Groningen Geeft Warmte?

Ik vind de energietransitie interessant, daar spelen veel complexe vraagstukken. Hoe voorzie je iedereen van energie? Hoe zorg je dat er geen breuk komt tussen mensen die het wel en niet kunnen betalen? Ik vond de projectdag een mooie praktische manier om iets te betekenen voor mensen die buiten de systemen vallen. En ik wilde ook graag leren van de ontmoetingen die er zouden ontstaan.

Kun je iets vertellen over die ontmoetingen en wat je daarvan hebt geleerd?

Het was mooi om bij mensen thuis te komen, contact te maken, een hand te schudden, een praatje te maken en natuurlijk energiebesparende materialen te plaatsen. Ik zag bij de mensen waar we te gast waren een bepaalde eenvoud van leven. De kleine dingen kunnen dan veel betekenen. Ik vond het mooi om te zien hoe mensen die weinig te besteden hebben, beter begrijpen dat je elkaar nodig hebt en hoe je er voor elkaar kan zijn. Naast de ontmoetingen met bewoners vormde ik een team met twee Amerikaanse jongens die ik nog niet kende. Zij waren twee jaar in Nederland als full-time vrijwilliger, zulke jongeren kom je ook niet elke dag tegen.

En het plaatsen van die energiebesparende middelen: was dat lastig?

We plaatsten folie achter verwarmingen en bevestigden tochtstrips. Elk huis had weer andere materialen, maar met wat creativiteit vonden we al snel een oplossing. De bewoners zelf hielpen ook wel mee. Mooi om dit met elkaar te doen.

Hoe kijk je terug op deze dag?

Het is belangrijk voor de samenleving als geheel als er momenten zijn waarop we elkaar tegenkomen en dat er tijd is voor elkaar is. Je hoeft niet eens wat te doen maar als er verbinding ontstaat is dat al heel mooi.

Lijkt het je leuk om ook een keer mee te helpen en weet je wel raad met radiatorfolie en tochtstrips? Geef je dan op via https://stichtingpresent.nl/groningen/acties/groningen-geeft-warmte/ . Na je aanmelding ontvang je zo snel mogelijk meer informatie over de exacte locaties en tijden en kun je aangeven welk moment jou het beste uitkomt.