Alleenstaande moeder geholpen door samenwerking Chr. Gereformeerde Kerk, Voedselbank en Present

18-06-2018

Een verslag van Ulfert Molenhuis, voorzitter Voedselbank stad Groningen:

“HEBT UW NAASTE LIEF“ IN PRAKTIJK GEBRACHT!

De kerk in actie!

In september 2017 raast de orkaan Irma over het eiland Sint Maarten. Veel huizen worden verwoest en bewoners verliezen al hun bezittingen. Het is niet de 1e maal dat dit gebeurd, maar een aantal mensen verlaten hun zo geliefde eiland voorgoed omdat ze niet opnieuw door orkaankracht getroffen willen worden. Vier alleenstaande moeders met jonge kinderen  komen in Groningen terecht en leiden aanvankelijk een min of meer zwervend bestaan. Omdat ze geen Burgerservicenummer hebben en geen woonadres, zeggen de regels: geen uitkering. De Voedselbank in de stad vangt ze wel meteen op en voorziet ze nu wekelijks van voedsel, kleding en ondersteunt ze ook moreel. Na een paar maanden ontfermt de gemeente zich over ze en krijgen ze een uitkering en een kleine woonruimte  (kamer). Af en te moeten ze hier weer weg met hun hele hebben en houden omdat de kamer wordt verhuurd. Nu na negen maanden heeft het 1e gezin een huis aangeboden gekregen waar heel veel moet gebeuren om het bewoonbaar te maken. Opnieuw zeggen regels dat ze geen geld krijgen voor het bewoonbaar maken en voor de aanschaf van alle huisraad, want ze hebben immers alles verloren. Ze worden verzen maar een lening aan te gaan. De Voedselbank neemt het initiatief  en zoekt fondsen die financieel ondersteunen. Zij brengen direct enkele duizenden euro’s op. Contact met Harry van Wieren van Present Groningen levert heel snel een ploeg vrijwilligers op van de Christelijk Gereformeerde Kerken: Jeruzalemkerk, Maranathakerk en de Hoeksteen (Haren).

Op zaterdag 16 juni 2018 staan er om 08.00 uur al een tiental mensen voor de deur van het opknapobject, aangevuld met enkele vrijwilligers van de Voedselbank. Na een inleiding  van Marleen Oostland (bestuur Present Groningen) en de voorzitter van de Voedselbank Ulfert Molenhuis, wordt het werk over de vertrekken verdeeld. Het hele huis bestaat uit tien ruimten van twee trappenportalen, de keuken tot en met de  slaapkamers. Er wordt door alle kerkelijke vrijwilligers en de vrouw des huizes, de hele dag heel hard doorgewerkt. Prachtig om te zien hoe een landbouwer uit Westernieland met laarzen aan zijn voeten aan het sauzen is. Hoe een operatieassistent uit het UMCG met een roller, kozijnen verft. Een jonge psycholoog is zelfs van alle markten thuis. Ze saust en verft. Een IR die in zijn eentje de hele ingang van het huis voor zijn rekening neemt en alle anderen die soms voor het eerst een verfroller hanteren. Een jong echtpaar dat elkaar aflost omdat ze nog een klein kind hebben. Het was een grote familie die het presteerde om op een dag 40 liter saus te verwerken en maar liefst 12 liter verf. Om 16.00 uur was de hele klus geklaard. Zij lieten een uiterst dankbare moeder achter die nauwelijks kon geloven dat haar huis in een dag was omgetoverd naar prachtige woonruimtes. Volgende week komt er een nieuwe ploeg van Present om 75 m2 laminaat in het huis te leggen en is de woning woon klaar. Wat was dit een dankbare klus en willen wij de gemeenteleden van  CGK Groningen/Haren, maar ook Present die het allemaal organiseerde, heel hartelijk bedanken!

Ulfert Molenhuis
voorzitter Voedselbank stad Groningen