ARS = Present

24-07-2019

Kinderen uit groep 8 van de Albertus Riseus School (ARS) in Baalder hebben in de maand juni op verschillende plekken hun handen uit de mouwen gestoken.

In samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties zijn de kinderen in kleine groepjes op pad geweest. Zo hebben ze deelgenomen aan Vit en Fitaal activiteiten van InteraktContour. Hier krijgen mensen met niet-aangeboren hersenletsel bewegingsoefeningen. De leerlingen deden actief mee!

Andere groepjes zijn op diverse locaties van Stichting Sprank geweest. Hier hebben ze met bewoners spelletjes gespeeld en koekjes gebakken. Ook hebben een aantal kinderen hun handen uit de mouwen gestoken op de Wijkboerderij in Baalder.

De kinderen vonden het een mooie ervaring. Ze willen best vaker op deze manier iets voor een ander betekenen. Ook de betrokken hulpverleners waren erg enthousiast over de inzet van de kinderen. Hieronder een leuk verhaal over de ervaringen bij Sprank:

Op dinsdag 25 juni komen 4 meiden van basisschool ARS uit Baalderveld (een wijk binnen Hardenberg) ’s morgens rond 10 uur binnen bij groep 3 van locatie Elzenlaan van Stichting Sprank; een locatie waar 7 mensen met een verstandelijke beperking wonen. Ook groep 4 is in dit gebouw gevestigd, hier is plek voor 7 bewoners, maar op dit moment wonen er 6 mensen. Iedere bewoner heeft een eigen appartement. De meiden lopen via groep 4, naar de kant van het gebouw waar groep 3 is en ze lopen door naar de gezamenlijke huiskamer. Elke locatie heeft deze, hier wordt vaak met elkaar koffie gedronken en gegeten. Een fijne plek en ook nog eens grenzend aan een mooi terras. De meiden van de basisschool maken kennis met de 2 bewoners die net die week genieten van vakantie en daarom thuis zijn. Buiten is het erg warm, maar binnen is het goed vertoeven, want de woning is zo koel mogelijk gehouden in deze zomerdagen. Na wat drinken met elkaar, verplaatsen we naar de grote eetkamertafel en wordt gestart met de activiteit: koekjes bakken. Iedereen gaat vlijtig aan de slag met het deeg. Oei, het is nog wel een beetje plakkerig, met wat extra bloem is dat snel verholpen en de mooiste creaties komen op de bakplaat te liggen: hartjes, sterren, schildpad, cijfers. Iedereen is er zo druk mee bezig dat we aan de andere activiteiten niet eens meer toe zijn gekomen (spelletjes spelen en tuinieren). En zelf de bewoner die eerder die ochtend zei dat hij na het koekjes bakken alleen op zijn appartement wilde puzzelen, is er nagenoeg de hele tijd bijgebleven, zo gezellig was het. De meiden gaven de ochtend een dikke 10! En als het geen 10 mocht zijn, dan werd het zeker een 9.9. Wat mooi om zo als Stichting Sprank iets te kunnen betekenen voor de basisschool en andersom: dat er een klein groepje kinderen kwam is voor bewoners heel leuk geweest, dit gebeurd namelijk niet zo vaak. Aan het eind van de ochtend namen we afscheid. Natuurlijk ging dit niet zonder het proeven van de koekjes: wat zijn ze lekker geworden! We kijken allemaal terug op een mooie, gezellige ochtend!