Zeer geslaagde projectmarathon

11-11-2016

Stichting Present Harderwijk kijkt dankbaar terug op een zeer geslaagde projectenmarathon waar veel Harderwijkers hebben laten zien ‘present’ te zijn in de lokale samenleving voor mensen die hulp nodig hebben.

Net voor de regen weer binnen
Een groep van volwassenen en kleine kinderen vanuit de Petrakerk hebben 5 cliënten van reactiveringscentrum Klimop verrast met een wandeling en gezellig samenzijn.
Zaterdagmorgen leek het door de herfstkou en nattigheid niet zo geschikt om met mensen in een rolstoel naar buiten te gaan. Toch waren er genoeg gegadigden voor een uitstapje.
Omdat het wel even droog leek te blijven is de groep om ca. 09:45 met de 5 cliënten in rolstoel op pad gegaan richting het centrum.
Bij Restaurant ‘de Bank’ is gezellig opgestopt met een bakje koffie.
Na de koffie werd koers gezet naar de wekelijkse Harderwijkse markt.
De cliënten genoten zichtbaar van het samenzijn, de reuring op de markt en van de kinderen die mee waren. Na het rondje op de markt brak zelfs de zon nog even door.
Goed 11:00 uur was de groep terug bij de Klimop en net op dat moment begon het te regenen dus waren we gelukkig op tijd weer binnen.

Genieten van een nieuwe schommel
De cliënten van een woning op ’s Heerenloo hadden er al even naar uitgekeken; ‘Meneer Henk’ zou een nieuwe schommel komen plaatsen.
Zaterdagmorgen was het dan zover. Samen met een groepje vrijwilligers vanuit de NGK is hard gewerkt. Ook één van de cliënten hielp goed mee!
Eerst zijn flinke gaten gegraven. Daar gingen wel 8 zakken snelbeton in want het moet natuurlijk wel stevig. Na het plaatsen van de schommel zijn onder de schommel rubber tegels gelegd voor de veiligheid. Na het werken is er samen met de cliënten geluncht.
‘Genieten hè!’ was de reactie van de cliënten op de nieuwe schommel wat aangeeft hoe blij ze hier mee zijn.
Helaas werkte het weer, met stevige regen en hagel niet echt mee om de schommel uitgebreid uit te proberen wat dus voor een later tijdstip bewaart moest worden.

Tuinruimers
Een groepje enthousiaste mannen vanuit de Petrakerk is bewapend met; scheppen, kruiwagen, handschoenen en aanhangwagen op pad gegaan om drie mensen met een handicap uit de brand te helpen. Deze mensen hadden een tuin vol rommel maar waren zelf niet in staat dit op te ruimen en zijn aangemeld via Stichting de Ontmoeting in Harderwijk. Er is hard gewerkt en zowel de geholpen mensen als de contactpersoon van de Ontmoeting waren zeer tevreden!

‘Je doet iets voor een ander maar hebt er zelf ook wat aan!’
Zaterdagmorgen in alle vroegte waren twee vrijwilligers vanuit de NGK Ermelo ‘present’ op een adres in Harderwijk.
Op dit adres woont een alleenstaande vrouw met twee kinderen. In haar woning waren een aantal klussen die moesten gebeuren: De mannen hebben de afvoer van de afzuigkap, een kapotte gordijnrail en een defecte deurklink hersteld. Verder schuur- en verfwerk rondom de voordeur en meterkast en twee trappen zijn geschuurd en afgewerkt. Helaas zag de hond de kans om via de pas geverfde trap naar boven en weer terug te rennen met als gevolg grijze pootjes op het laminaat. Nadat alles schoon was opgeleverd is de vrouw inclusief hond Tara geadviseerd om een nachtje ergens anders te gaan slapen zodat het schilderwerk goed kon opdrogen.

De beide vrijwilligers kenden elkaar zijdelings maar tijdens het klussen kwam daar verandering in. ‘Het mes snijdt eigenlijk aan twee kanten, je mag je iets doen voor een ander maar heb je er zelf ook nog wat aan!’

‘Wat een leed en eenzaamheid zit hier achter’
Een groep van 5 gemotiveerde vrijwilligers vanuit de NGK was behoorlijk onder de indruk van de situatie waarin zij kwamen zaterdagmorgen 5 november. Ze hadden wel wat foto’s gezien van het sterk vervuilde huis wat nodig moest worden schoongemaakt, ‘Je ziet het som op TV maar dit is toch een hele andere ervaring!’
Present werd gevraagd door de stichting Ontmoeting om de eigenaar van de woning, die hard werk om aan en verslavingsprobleem, te helpen zijn woning weer leefbaar te krijgen.

Bewapend met een emmer vol schoonmaakspullen werd de klus gestart en al gauw vlogen de zeepdampen door het huis. De mannen hebben ook wat broodnodige reparatiewerkzaamheden uitgevoerd en zorgden voor de afvoer van kapotte materialen.
Al snel werd de kamer lichter, de keuken werd weer wit en de woning werd weer leefbaar. ‘Wauw!’

De groep geeft aan veel te hebben geleerd van deze klus en beseft hoe belangrijk het is dat je een ‘sociaal netwerk’ rondom je hebt.

Feestavond!
5 vrijwilligers van de Kerkenraad van de NGK, 3 flexvrijwilligers en het muzikale duo ‘The Coconut Crackers’ hebben gezorgd voor een feestelijke afsluiting van de Present Projectenmarathon in reactiveringscentrum Klimop te Harderwijk

Er waren ongeveer dertig mensen vanuit De Klimop aanwezig. Zij werden feestelijk welkom geheten met sfeervolle verlichting en slingers, een kop thee/koffie en een plak cake.

Om 19.30 zetten The Coconut Crackers de eerste nummers is. Van Elvis Prestley tot en met Kom uit je Bedstee van Egbert Douwe. Rock en roll, maar ook hele rustige (Zo heerlijk rustig van Wim Sonneveld). Dat paste heel goed bij het publiek! Een paar vrouwelijke vrijwilligers hebben nog mee gedaan in een spontaan dameskoortje samen met The Coconut Crackers.

Om 20.00 uur werden lekkere hapjes uitgedeeld en ook frisdrank, wijn en advocaat met slagroom. Evert heeft een voordracht-sketch gehouden over de diverse details van het varken :). En de avond werd afgesloten met nog een paar liedjes van het muzikale duo.

De mensen hebben genoten en meegezongen. Er is gelachen en er was ook ontroering bij een aantal dames. Mensen hielden het lang vol en bleven tot het einde van de avond. Het was echt een geslaagd feestje!

Quote van The Coconut Crackers: ‘Ik vond het een zeer geslaagde avond. Er is ruimte geweest voor ontmoeten met wat drinken en een lekker hapje en de sketch niet te vergeten. En mocht er nog iets te doen zijn waar wij een muzikale bijdrage kunnen leveren, mail ons dan, want ook wij hebben het reuze naar ons zin gehad!’