Sinterklaas vieren met een onbekend gezin?

18-12-2018

Sinterklaas is voor ons: een gezellige avond met elkaar. Toen wij onze zoons vroegen hoe zij dit jaar Sinterklaas wilden vieren, noemden zij ‘het bestellen van cadeaus via internet’.

Om hen te laten zien dat het bij Sinterklaas niet alleen draait om de cadeaus, maar met name om de gezelligheid, besloten we het dit jaar anders te doen…. Ook om de jongens te laten zien dat wat zij vanzelfsprekend vinden, niet voor iedereen vanzelfsprekend is…
Via internet kwamen zo niet bij cadeaus, maar bij stichting Present (waarbij present niet de Engelstalige vertaling is van cadeau…). Na contact per mail en telefoon, kwam Annemieke van stichting Present bij ons thuis op bezoek. De jongens vertelden haar in geuren en kleuren wat ze zouden willen: sinterklaas vieren met een gezin dat het minder goed heeft dan wij. Eerst samen eten en dan cadeaus uitpakken, die zij gekocht hebben.

Het vinden van een ander gezin, met kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd, bleek echter niet zo makkelijk. Verschillende gezinnen zijn benaderd, maar die voelden er niet veel voor om dit te doen. Gelukkig vond Annemieke een aantal dagen voor 5 december een gezin dat net had besloten op een andere manier Sinterklaas te willen vieren. Erg spannend om de telefoon te pakken en de moeder te bellen. Ook zij vond dit spannend. Afgesproken hoe we het zouden doen: wij koken en daarna cadeaus uitpakken en er gewoon een gezellige avond van maken met twee gezinnen! Met één van mijn zoons ben ik de stad ingegaan om alle cadeaus te kopen en daarna samen in te pakken.
En toen was het 5 december…. De deurbel ging… spannend….

We stelden ons aan elkaar voor en de kinderen praatten direct honderduit met elkaar. Wat een open en hartelijk gezin mochten wij ontvangen!
Gezellig samen ‘interactief’ sotho gegeten; een Indisch gerecht, waarbij je zelf bepaalt wat je pakt uit de verschillende bakjes. Was wel even vreemd voor de kinderen uit het andere gezin, maar uiteindelijk vonden ze het allebei toch lekker!
En toen het moment waar door de kinderen de hele avond al op gewacht werd…. Het uitpakken van de cadeautjes! Wat waren de kinderen van het (niet meer zo) onbekende gezin blij met de cadeaus die onze zoon had uitgezocht! (en wat was ik trots op mijn zoon toen ik de glunderende gezichten zag!).

Een ervaring om nooit te vergeten! We hebben een hele gezellige sinterklaasavond gehad met een (vooraf) onbekend gezin. Heel spannend vooraf, maar een geslaagd idee!