Delen maakt rijk!

06-03-2019

Vluchteling als gast aan tafel bij Meet & Eat

Stichting Present Harderwijk is trekker van de werkgroep Gastvrij Harderwijk. Deze werkgroep verbindt vrijwilligers aan vluchtelingen. De ontmoeting staat daarbij centraal. Eén van de activiteiten  is het concept Meet & Eat. De werkgroep is op zoek naar nieuwe vrijwilligers om bewoners van het AZC als gast aan tafel te ontvangen. Henk en Jellie Verschuuren-de Haan uit Harderwijk zijn ‘ervaren’ Meet & Eat vrijwilligers. Zij doen graag hun verhaal.

• Hoe zijn jullie in contact gekomen met Meet & Eat?
Wij hoorden dat er veel vluchtelingen richting Harderwijk kwamen en wilden graag wat doen voor deze mensen. Zo kwamen we in contact met de werkgroep Gastvrij Harderwijk en hebben wij ons via Present opgegeven voor de Meet & Eat.
• Wat spreekt  jullie zo  aan in dit concept?
We hebben gezien in welke situatie mensen zoals jij en ik zich bevinden in het asielzoekerscentrum.
Ze wachten lang in een situatie met heel weinig privacy en basic voorzieningen. Deze mensen kun je op deze manier even uit hun situatie halen en een warm huis bieden. Ze krijgen zo afleiding wat belangrijk is omdat ze vaak een hele periode van angst en onzekerheid achter de rug hebben en nu natuurlijk nog in onzekerheid zijn over de toekomst. Het concept van Meet & Eat is praktisch goed inpasbaar en heel laagdrempelig. Wij vinden dit een kleine moeite en ervaren veel dankbaarheid hiervoor.
 Waren er bedenkingen bij jullie om je aan te melden als vrijwilliger voor M&E? En in hoeverre zijn die bedenkingen terecht geweest?
Nee wij hadden eigenlijk geen bedenkingen en dat bleek volledig terecht. We hebben heel verschillende mensen op bezoek gehad maar het zijn allemaal mensen met veel respect en grote bescheidenheid. Pas na herhaaldelijk aandringen durven ze soms wat bescheidenheid los te laten. Vaak is dit ook cultuur bepaald.
 Aanmelden voor M&E gaat via Present Harderwijk. Hoe gaat dit in zijn werk en hoe hebben jullie dit ervaren?
Het traject is heel eenvoudig je vult je gegevens in op de website en kunt daarin je eigen gezinssituatie opgeven en wat je wensen zijn . Op basis daarvan zoekt Present een match. Dit is altijd een geslaagde match geweest.
• Hoe verloopt een  M&E avond? Hoe is het contact met de mensen die jullie hebben ontmoet?
Wij hebben verschillende mensen op bezoek gehad. Alleenstaande jongeren maar ook gezinnen; met sommigen houd je contact met anderen weer niet. Dat is ook iets hoe je er zelf in staat, contact onderhouden kan maar hoeft zeker niet. Present geeft tips mee om bijvoorbeeld geen alcohol of varkensvlees aan te bieden. Verder hoef je ook geen hulpverlener te zijn. Je laat deze mensen  zichzelf zijn door over ‘gewone dingen’,’ bijvoorbeeld hun beroep te praten.
• Heeft u ook minder leuke ervaringen gehad?
Eigenlijk is alles wel positief, de ene keer is de communicatie makkelijker dan de andere keer maar dat loopt toch altijd wel goed. Henk: Grappig was een gezin waarvan de twee jongere kinderen al Nederlands spraken zoals jij en ik. De kinderen konden tolken voor de ouders.
• Wat wilt u tot slot nog zeggen tegen mensen die twijfelen of ze M&E vrijwilliger willen worden.
De wereld is groter dan alleen je achtertuin en wij ervaren dat delen rijk maakt. Probeer het gewoon wij hebben achteraf altijd een voldaan gevoel. Bovendien is het een vrijblijvend concept; je eet samen met je gasten, de begin- en eindtijd zijn van te voren afgesproken en je hebt verder geen verplichtingen.

U kunt zich opgeven voor Meet & Eat via deze website. Klik hier voor meer informatie