Veelgestelde vragen

• Waarom moet ik me identificeren?
    Om er zeker van te zijn welke vluchteling bij welk gastgezin is uitgenodigd en om het risico voor de vluchtelingen te verkleinen, vragen we of u zich op de avond zelf wilt legitimeren. We gebruiken deze identificatie alleen voor dit event.
  • Hoe vindt het vervoer naar mijn gezin plaats?
    Dat moet u zelf organiseren, bij voorkeur met de auto. Voor ons als organisatie, maar ook voor de gasten die staan te wachten, is het fijn als u zich aan de aangegeven tijden houdt.
  • Op hoeveel gasten kan ik rekenen?
    We gaan uit van 2 vluchteling-gasten per gastgezin. Daarbij adviseren we om ook met minimaal twee volwassenen vanuit de gastgezinnen aanwezig te zijn. Dit is goed voor de onderlinge communicatie.
  • Wat kan ik op de avond nog meer doen dan een maaltijd aanbieden?
    U kunt de maaltijd vooraf bereiden, maar er ook voor kiezen om samen met uw gasten te koken. Of misschien zelfs wel eerst boodschappen te doen. Het samen nuttigen van de maaltijd is in ieder geval een onderdeel van de avond. Mogelijk blijft er voldoende tijd over om nog andere dingen te doen met de vluchtelingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spelletjes (sjoelen, dammen, schaken, backgammon), een wandeling, foto’s bekijken van uw gezin en Nederland. Het gesprek voeren is vanwege de taal soms lastig, online vertaalprogramma’s bieden vaak perspectief. Samen muziek maken of luisteren is ook vaak fijn. Houd er rekening mee dat voor de vluchtelingen alles nieuw is en het gezamenlijk de maaltijd gebruiken al een hele nieuwe ervaring voor hen is en daarmee vermoeiend.
  • Wat als blijkt dat het niet loopt die avond?
    Hoewel we proberen door middel van een screening ervoor te zorgen dat u bijvoorbeeld geen getraumatiseerde vluchtelingen aan tafel krijgt, blijft het uiteraard mogelijk om wat voor reden dan ook dat het niet loopt. U bepaalt zelf wanneer u uw gasten weer terug brengt, maar we verwachten ze uiterlijk tussen 21:00 en 21: 30 weer terug.
  • Wat als het mij niet lukt de vluchtelingen om 21:30 uur weer terug te brengen en het wordt later?
    Met het COA hebben we de afspraak gemaakt de vluchtelingen uiterlijk 21.30 uur weer veilig terug te brengen. Daar moet u zich dus echt aan houden. Houd daarom de tijd goed in de gaten. Als het onverhoopt toch later wordt meldt dat dan bij Present Harderwijk.
  • Wanneer is de volgende Meet & Eat avond?
    Via onze nieuwsbrief en via onze facebookpagina, houden we u op de hoogte van nieuwe data van een Meet & Eat avond.
  • Waar kan ik met overige vragen terecht?
    Vragen kunt u stellen aan Stichting Present Harderwijk via gastvrijharderwijk@gmail.com