Breien in de Sociale Winkel

08-07-2018

Odette, de vorige coördinator van Stichting Present kwam in april 2016 met het idee om een breiclub op te zetten. Hiermee wilde Present twee bruggen slaan: de eenzaamheid onder ouderen terugdringen, én hun talent inzetten voor een goed doel. Ze vroeg toen aan Alma, die al sinds 2009 vrijwilligster bij Present is, om dit op te pakken. Alma stemde gelijk in aangezien werken met textiel een hobby van haar is. Ze vroeg Ypi en Manja om haar bij te staan, en deze twee dames zijn nog steeds elke vrijdag aanwezig.

Hulp van Klaasje
Heel snel meldde ook Klaasje zich aan om dit samen met Alma te coördineren (beiden zijn te zien op de foto links). “Klaasje heeft vroeger les gegeven dus dat is echt een hele grote aanwinst”, vertelt Alma.  Ze vervolgt: “Moet je zien hoe een sfeertje het hier is, hoe iedereen met elkaar omgaat. Je moet wel even met eigen vervoer komen, maar voor de rest zit je lekker te kletsen, leuke dingen te doen en koffie te drinken”. Ook de anderen zijn erg enthousiast. Gerda breit haar hele leven al, en vindt het extra leuk om het samen met anderen te doen. Er komen regelmatig nieuwe mensen bij.

Wat wordt er gebreid?
De dames breien allerlei soorten babykleertjes (denk aan sokjes, pakjes, mutsjes) en ook prachtige dekentjes. Thuis mag er uiteraard aan verder gewerkt worden.

Waar gaat het naartoe?
Alles wat er gebreid wordt gaat naar Stichting Babyspullen.Deze stichting verstrekt zo’n 4000 gratis pakketten per jaar via diverse instanties aan aanstaande ouders in Nederland met een krappe beurs. “Dat is een heel inspirerend doel”zegt één van de deelneemsters.

Hoe komen ze aan de materialen?
Ze krijgen vaak restjes katoen/acryl van particulieren die hun kast opruimen of hun brei- of haakwerkzaamheden aan de wilgen hangen. Regelmatig worden ingeleverde kledingstukken uitgehaald en gerecycled. Zo had Ypi een ingeleverd kledingstuk tot een dekentje vermaakt.
Dus schroom niet, als u iets over heeft, om het bij de dames in te leveren!

Voor wie is de breiclub geschikt?
Jong en oud kan meedoen maar het zijn toch vooral 65+ers die komen deelnemen. Er worden trouwens ook workshops gegeven. “Je kunt hier altijd aan meedoen ongeacht leeftijd en het is heel laagdrempelig” zegt Alma.  De groep bestaat momenteel uit 30 vrouwen waarvan er elke week zo’n 20 komen. Deelname is gratis maar er wordt wel vaak wat geld in het potje gedaan voor de koffie, of wat lekkers meegebracht door iemand.

Waar en hoe laat?
De dames breien elke vrijdagochtend van 9 tot 12 in de Sociale Winkel in Broek op Langedijk. Heeft u materiaal over voor dit goede doel of wilt u aanschuiven? Neem dan even contact op met de Sociale Winkel, tel.: 0226-750 744.