Breien op IKC Het Mozaïek

04-11-2019

Op vrijdagochtend 1 november zijn 18 dames op IKC Het Mozaïek druk bezig met kleertjes breien. Alma en Klaasje zijn de projectleidsters hiervan. Klaasje laat weten: “Het is een prachtige locatie, het is ruim en warm, en in de zomer kunnen de deuren open!” Present wil met de breiclub twee bruggen slaan: de eenzaamheid onder de ouderen terugdringen, én hun talent inzetten voor een goed doel. Een vereiste was dat de breiclub zelfvoorzienend zou zijn. “En dat is gelukt”, zegt Alma. Regelmatig komen mensen zakken met wol brengen, en ook hebben ze een geweldige sponsor, Stichting Lief Langedijk.

Pluspunten
Begin september zijn de dames al gestart op deze plek. De aangename temperatuur vinden ze een pluspunt in vergelijking met de vorige locatie, de Sociale Winkel (Broek op Langedijk), die haar deuren onlangs sloot. Ook de goede bereikbaarheid van deze plek wordt als pluspunt ervaren. Odette Dekker, één van de vorige coördinatoren van Stichting Present Heerhugowaard-Langedijk kwam in april 2016 met het initiatief de breiclub op te starten. Ze vroeg aan vrijwilligster Alma om dit op te pakken als projectleidster. Klaasje meldde zich kort daarop aan als tweede projectleidster. Eerst deden ze het om de week, maar nu zijn Klaasje en Alma er elke week beiden.

Lesgeven
De leerlingen worden er ook bij betrokken. Alma: “twee stoere jongens uit groep 8 zetten de spullen klaar en ruimen ze op, dat is een mooie wisselwerking! En binnenkort gaan we lesgeven aan de jongere groepen, maar eerst willen we even wennen aan het geheel.”
Klaasje vult aan: “Bij festiviteiten hier op school mogen we aanwezig zijn met een eigen kraampje, om de kleertjes te verkopen.”

Stichting Babyspullen
De gemaakte kleertjes gaan  naar Stichting Babyspullen (een inzamelpunt, waar kleertjes uit heel Nederland binnenkomen. Dit bevindt zich op het Nijverheidsplein 2F in Heerhugowaard. Daar wordt alles zorgvuldig gesorteerd door vrijwilligers). Vanuit daar wordt het gedoneerd aan moeders met een krappe beurs.

Eigen inbreng
“De deelneemsters maken datgene wat ze zelf leuk vinden”, laat projectleidster Klaasje weten. Tijdens het interview komt er een mevrouw de ruimte binnenlopen of er nog wat wol is voor haar omdat ze zo graag thuis iets wil maken. “Zie je”, zegt Klaasje, “zo gaat het hier vaak!” Ze merkt dat de dames erg enthousiast zijn.
Zelf kreeg ze het breien met de paplepel ingegoten: “Mijn moeder gaf breiles aan de nonnen, ik groeide ermee op. Zelf ben ik na de middelbare school naar de vormingsklas in Tilburg gegaan, dat was een soort huishoudschool. Zo ben ik aan mijn breitalent gekomen”, zegt ze.  Het is te zien dat de deelneemsters echt talentvol zijn, één van hen heeft zelfs een eigen webwinkel. Ze laat het vestje zien, dat ze aan het haken is (foto rechts).

Lief Langedijk
Onze dank gaat uit naar de school voor het mogelijk maken van de ruimte. Maar ook zijn wij Stichting Lief Langedijk zeer dankbaar. Zij hebben het mogelijk gemaakt dat de dames weer een jaar kunnen breien, want zij sponsoren gedurende die periode alle wol.

Ouderenbeurs in De Binding
Aanstaande vrijdag staan Alma en Klaasje op de beurs “Langedijk voor Ouderen” in De Binding (Bosgroet 2, Zuid-Scharwoude) met de gebreide kleertjes, van 13.00 uur tot 16.00 uur. “We leggen spullen neer om te verkopen en proberen deelnemers te krijgen voor de breiclub, want er is nog plek!”, aldus Alma. Ze vervolgt: “Iedereen kan meedoen, niet leeftijdsgebonden, breitalent is niet vereist. En, het is méér dan een ochtendje breien. Als één van de deelneemsters ziek is gaan we ook even langs met een presentje!”

Nb: Met kerst op 20 december vindt er een kerstlunch plaats op het IKC voor de vrouwen van de breiclub. Dit in het kader van de eenzaamheid, en gewoon om een gezellige maaltijd met elkaar te genieten.
Ook bij de Plus Wandel4daagse Alkmaar (17 t/m 20 juni 2020) staat de breiclub er trouwens met een eigen kraampje.