Inspirerende bijeenkomst ‘Van Armoede naar Actie’

02-11-2019

“Als er één speerpunt is de komende jaren, dan is dat die van armoede. Want hier rust nog steeds een ontzettend taboe op”, liet wethouder Marcel Reijven tijdens de bijeenkomst ‘Van Armoede naar Actie’ weten. Het vond plaats op 31 oktober in De Binding in Zuid-Scharwoude. Allerlei organisaties waren er op af gekomen om niet alleen kennis te maken met elkaar, maar ook diverse workshops te volgen.

Ervaringsverhalen
De avond startte met twee ervaringsverhalen van een een man en een vrouw die zowel financieel als sociaal op de bodem hadden gezeten. “Je hebt dan niet alleen te maken met financiële armoede, maar ook met geestelijke armoede”, zei de vrouwelijke ervaringsdeskundige. Met hulp van diverse instanties waaronder Halte Werk en de Voedselbank en met veel doorzettingsvermogen hebben zij de draad weer op weten te pakken, de vrouw heeft zelfs een full-time baan nu. Eén van hen, de mannelijke ervaringsdeskundige, las tot slot een verhaal voor, genaamd “Luister alsjeblieft naar wat ik niet zeg”, van Charles C. Finn (een Amerikaanse dichter). Het verhaal is hier te lezen.

Tips en handvatten
Wat is armoede eigenlijk in de praktijk, en hoe ga je daar als hulpverlener mee om? Hoe voer je een motiverend gesprek met een cliënt? Wat doe je als je met een hulpontvanger te maken hebt die in de schulden zit? Enkele tips en handvatten rondom deze onderwerpen kwamen voorbij in de workshops, die o.a. gegeven werden door Tine Zwaan van Halte Werk en Petra Schoon van Wonen Plus Welzijn. Onze PR- en communicatiemedewerkster woonde twee workshops bij, namelijk ‘Motiverende gespreksvoering’ en ‘Armoede en Gezondheid’.

Motiverend gesprek
Voor het diner vond de eerste workshop plaats. Middels een rollenspel werd er een gesprek geoefend tussen hulpgever- en ontvanger. De bedoeling was, de intrinsieke motivatie van de cliënt naar boven te halen zodat deze weer positief tegen de dingen aan gaat kijken en mogelijkheden gaat zien. Workshopleider Theo Olling noemde dit ‘uitlokken van verandertaal’.
Daarbij was het interessant voor Stichting Present om te merken waar onze ondersteuning en begeleiding stopt, en waar die van de maatschappelijke organisatie begint.

Dineren en ontmoetingen
Er werd samen gegeten en nader kennisgemaakt met elkaar. Daarna ving de tweede workshop ‘Armoede en gezondheid’ aan. Deze werd gegeven door Miriam Levijn-Schotanus en Peter Jansen van de GGD. Wij vonden deze workshop moeilijk toepasbaar op onze organisatie, maar wellicht dat andere organisaties er wel veel aan gehad hebben.