Kerstborrel Twuyvermolen

20-12-2019

Bestuursleden, vrijwilligers, en coördinator Ruud waren naar de kerstborrel gekomen. Deze vond plaats op 19 december op de Twuyvermolen in Sint Pancras. Stichting Present Heerhugowaard-Langedijk hield deze borrel op 19 december, om het team van Present een feestelijke namiddag te bezorgen. Rob en zijn vrouw stelden hun huis ter beschikking. Wij danken hen hier hartelijk voor!

“Onze Twuyvermolen stamt uit 1663”, laat de molenaar Rob Basten weten. Sinds september 2016 woont hij er met zijn vrouw, en ze nodigen vaak groepen uit om iets te organiseren in de molen.

Rondleiding
Er was flink wat opkomst, 17 vrijwilligers en bestuursleden waren gekomen. Een rondleiding werd aan hen gegeven door Rob. Zelfs mochten wij helemaal naar boven en kregen alle bijzondere plekken te zien. Veel vrijwilligers keken hun ogen uit. Schilderijen, veel kerstversiering, en in één van de ruimtes was zelfs een miniatuur winterdorp gemaakt.

Kerstster
Op sommige plekken kan men helemaal naar beneden kijken, door de glazen vloer. De grote houten vijzel vonden wij bijzonder om te aanschouwen. De molen draaide deze namiddag niet. Buiten was een grote verlichte kerstster bevestigd op de wieken.  “Dan worden de drie wijzen wel in de war gebracht, als de molen gaat draaien, omdat de ster dan niet stil staat”, grapte één van onze vrijwilligers.

Toespraak en muziek
Zowel de coördinator als de voorzitter hielden een korte speech waarin het afgelopen jaar samengevat werd, met daarbij de lopende en uitgevoerde projecten genoemd.
Vier muzikale vrijwilligers brachten in het kader van het project  ‘De Liedjesloterij’ een afwisselend (kerst)repertoire ten gehore. Het project is bedoeld om liederen te laten horen aan een doelgroep, afgestemd op hun wensen. Eerder was er een optreden in De Kleine Ark, en binnenkort zal er o.a. opgetreden worden in de Raatstede.

Mooi feest
Hussam, ook een Presentvrijwilliger, zei na afloop: “Het was een mooi feest.”
Wij danken Rob en zijn vrouw Suzanne Jong hartelijk voor het beschikbaar stellen van de locatie!

Hierbij nog wat filmpjes (met dank aan vrijwilligers Hussam en Yasmin):
Nova Radost Stala
Lullaby