Midzomermaaltijd Trefpuntkerk groot succes

29-06-2018

De Midzomermaaltijd voor mensen met een krappe beurs die voor de derde maal op rij plaats vond, dit maal op 27 juni, was weer een groot succes. Platform Armoedebestrijding heeft Stichting Present Heerhugowaard-Langedijk drie jaar geleden gevraagd om dit evenement te organiseren en vervolgens hebben Odette, Elzbieta en Alma dit opgepakt. Stichting Present heeft meerdere locaties door heel Nederland, maar dit evenement wordt alleen door onze dependance georganiseerd, met ondersteuning van verschillende sponsoren. De vrijwilligsters, waaronder Elzbieta (tevens bestuurslid), Alma, Wilma, Marion konden zich helemaal uitleven in de keuken, om vervolgens hun prachtig uitziende buffet aan te bieden aan de dankbare gasten. De hapjes en drankjes waren geheel kosteloos.

Toespraak
Rond half 5 druppelden de genodigden binnen in de Trefpuntkerk in Broek op Langedijk. Een aantal bezoekers had zich extra mooi uitgedost voor dit evenement. De vrijwilligsters stalden hun overheerlijke gerechtjes op tafel uit. Er waren 22 gasten gekomen, waaronder ook kinderen. Odette Dekker, de vorige coördinator van Stichting Present opende het buffet met een toespraak.  Ze haalde daarbij een songtekst van Guus Meeuwis aan, van het lied ‘Je staat niet alleen’. Een gedeelte van die songtekst luidt: “Niemand van ons kan het alleen, je staat niet alleen, je hoeft niet alleen”. En dat was wat er deze avond ook heerste: een gevoel van saamhorigheid.

Kleurrijke gerechtjes en mooie gesprekken
Odette wenste de genodigden namens het hele team een smakelijk buffet toe. De kleurrijke gerechtjes waren een lust voor het oog an sich: pasta- en huzarensalade, gevulde eieren, stokbroodjes, alles was er te kust en te keur. De maaltijd was een ontspannen en rustige aangelegenheid, er ontstonden mooie gesprekken aan de verschillende tafels en mensen maakten nieuwe contacten. De vrijwilligers aten zelf uiteraard ook een hapje mee. Voor de kinderen die uitgegeten waren was er de mogelijkheid een leuke kleurplaat te maken.  Er klonken tevreden reacties, de mensen vonden het supergezellig, het mogelijk maken van deze maaltijd werd ontzettend gewaardeerd, en de mensen bedankten de organisatie na afloop. Tot slot kregen de gasten allemaal  een taartje mee naar huis als presentje.

Meer opkomst
Alma van de organisatie vertelt na afloop: “We hadden weer hele leuke vrijwilligers erbij vandaag, die vragen we elk jaar weer”.  Ook vertelt ze hoeveel plezier ze met z’n allen hadden tijdens de voorbereidingen: “We hebben altijd heel veel schik”. Alma zegt tot slot: “We hebben veel publiciteit gehad dit keer, maar een volgend jaar hopen we op nog meer bezoekers!”

Foto’s boven:
1 Odette tijdens haar toespraak
2 Het team van vrijwilligsters die de MZM heeft georganiseerd (v.l.n.r.: Trudy van Voedselhulp, Wilma, Elzbieta, Alma, Odette, Agata en vooraan Marion).