Young & Present

15-04-2019

‘We willen méér jongeren bereiken!’

Onlangs hebben we het project Young & Present’ in het leven geroepen. Dit houdt in dat jongeren iets voor andere jongeren gaan doen met als doel hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. We willen er voor iedereen zijn, jong en oud, maar de groep jongeren/jongvolwassenen blijkt al een tijdje ondervertegenwoordigd binnen onze stichting. Vandaar het ontstaan van het project ‘Young & Present’, waarbij de jongeren zélf het project organiseren.

Eerste project!
De voorbereidingen voor ons eerste project zijn in volle gang, we komen regelmatig bij elkaar om alles op poten te zetten. We doen dit samen met Jongerenwerkers uit Langedijk.
Het project heet ‘Eat Pray Love’ en houdt in dat jongeren van verschillende culturen voor elkaar gaan koken, op verschillende locaties. Bijvoorbeeld in de kerk en in het asielzoekerscentrum. Het doel is om vooroordelen over elkaars cultuur weg te nemen en…een waardevol gesprek op gang te brengen.

Twee projectleidsters!
Dit project wordt geleid door Lisette Kreijger (tevens verantwoordelijk voor de PR bij Present) en Mitzi Langenberg (Havo-leerlinge).
“Ik vind het  leiden van de sociale projecten naast mijn PR-werkzaamheden een leuke uitdaging! Op deze manier kan ik mijn organisatorische vaardigheden verder ontwikkelen” laat Lisette weten.
Mitzi vertelt: “Ik vind het onwijs leuk om me in te zetten voor anderen, en om mensen samen te brengen.”

Ervaring
Mitzi heeft al enige ervaring in het organiseren van projecten/evenementen, zo organiseerde ze vorig jaar een evenement, genaamd ‘Mentaal Centraal’ voor jongeren met mentale problematiek. Dit jaar houdt zij dit evenement ook weer, samen met een vriendin. Ook via ‘Mentaal Centraal’ probeert ze vooroordelen die leven onder jongeren weg te nemen. “Daar maak ik me graag sterk voor, dat ligt me goed”, aldus Mitzi.

Méér jongeren bereiken en motiveren
We hopen door middel van dit project meer jongeren te kunnen bereiken en motiveren om te participeren in onze projecten. Jongeren weten als geen ander welke problematiek er in hun realiteit speelt, en, welke benadering en aanpak aanspreekt. We zijn van mening dat ze daardoor op een actieve én effectieve manier kunnen participeren (dit geldt voor zowel de hulpvragende als de hulpontvangende rol).

We hopen dat het niet bij dit project blijft, gedurende de rest van het jaar zijn we zeker van plan nog meer projecten met jongeren te gaan doen!

Klik hier voor de uitgangspunten van Young & Present.