Acties

Verbinding in de eigen wijk

In gesprek met ouderen (80+) in de wijk Kerkelanden, Hilversum
Doelgroep:
ouderen
Periode:
januari, februari 2023

Doe mee als vrijwilliger en ga in gesprek met 80+'ers om te ontdekken waar zij warm voor lopen. Voor het project ‘Verbinding in de eigen wijk’ zijn Stichting Present en Versa Welzijn in samenwerking met de Protestantse gemeente Hilversum op zoek naar mensen (18+) die in de periode januari/februari 2023 een aantal thuisbezoeken willen afleggen bij Hilversummers van 80 jaar en ouder.

>>> Meld u hier aan als vrijwilliger <<<

Samen is leuker

Tijdens het bezoek gaat u in gesprek met zelfstandig wonende ouderen in de wijk Kerkelanden aan de hand van een vragenlijst. Zo brengt u in kaart waar zij warm voor lopen en wat hun mogelijkheden, wensen en behoeften zijn. Tegelijkertijd neemt u informatie mee over thema's die spelen als men langer zelfstandig blijft wonen. Met de uitkomsten van alle gesprekken zal Present Hilversum specifiek voor de ouderen in Kerkelanden een aantal gerichte activiteiten organiseren. Doel hiervan is om oudere wijkbewoners met elkaar in contact te brengen rondom gezamenlijke interesses, hobby's of belangen. Want wie samen met anderen activiteiten onderneemt, voelt zich fitter, is minder snel eenzaam en is meer zelfredzaam.

Hoe werkt het?

Voorafgaand aan uw bezoek ontvangen de betrokken bewoners een brief waarin uw bezoek wordt aangekondigd en de bedoeling wordt uitgelegd. Het is aan de bewoners zelf om te bepalen of zij mee willen werken aan het onderzoek. In overleg met de bewoners plant u vervolgens een thuisbezoek in. De ingevulde vragenlijst levert u in, waarna deze centraal zal worden verwerkt.

Wat vragen wij van u?

• U bent bereid om tussen 16 januari en eind februari een aantal thuisbezoeken bij ouderen af te leggen. Reken per bezoek op een uur. Hoeveel thuisbezoeken u in deze periode wilt afleggen, bepaalt u zelf. Wanneer u de bezoeken aflegt, bepaalt u in overleg met de betrokken wijkbewoners.
  • Daarnaast vragen wij u om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) in te vullen en in te leveren. Aan deze verklaring zijn voor u geen kosten verbonden.
  • Ter voorbereiding op de huisbezoeken organiseren wij een training op maandag 16 januari. U krijgt hier informatie over allerhande thema's die spelen wanneer men langer zelfstandig blijft wonen. Deze training is noodzakelijk om goed voorbereid op pad te kunnen gaan, dus reserveer deze datum alvast. U kunt kiezen voor een training 's middags van 14.30 uur tot 17.00 uur of 's avonds van 19.30 uur tot 22.00 uur.

Doet u mee? Om u aan te melden als vrijwilliger klikt u op deze link

Contact

Het project 'Verbinding in de wijk' is een samenwerkingsproject van Versa Welzijn en Stichting Present Hilversum, met medewerking van de Protestantse gemeente Hilversum.