Acties

Verbinding in de eigen wijk

In gesprek met ouderen (80+) in de wijk Kerkelanden, Hilversum

Bezoek een aantal zelfstandig wonende 80+’ers in Hilversum-Kerkelanden en ontdek aan de hand van een vragenlijst wat zij willen en kunnen en of er hulp nodig is.

* Meld je hier aan als vrijwilliger *

Langer zelfstandig wonen, het is een maatschappelijke trend. Om dit zo comfortabel mogelijk te maken hebben we elkaar nodig. Versa Welzijn en Stichting Present Hilversum slaan daarom de handen ineen voor een tijdelijke actie in de wijk Kerkelanden: ‘Verbinding in de eigen wijk’. Help mee en ga in gesprek met de ouderen zelf – om te horen waarvoor en hoe zij anderen willen ontmoeten en om te merken waar misschien extra hulp of informatie nodig is.

Je kunt zelf aangeven hoeveel gesprekken je voert. We vragen van je dat je de training volgt (2,5 uur) en dat je voor eind februari minimaal 1 gesprek gaat voeren (2 uur).

Met de uitkomsten van alle gesprekken zal Present Hilversum specifiek voor de ouderen in Kerkelanden een aantal gerichte activiteiten organiseren. Doel hiervan is om oudere wijkbewoners met elkaar in contact te brengen rondom gezamenlijke interesses, hobby’s of belangen. Want wie samen met anderen activiteiten onderneemt, voelt zich fitter, is minder snel eenzaam en is meer zelfredzaam.

Wat ga je doen

• Je maakt een bezoekafspraak met ouderen (80+) in de wijk Kerkelanden die hiervoor toestemming hebben gegeven.
  • Je gaat in de maanden januari en februari 2023 in groepjes van twee op bezoek bij deze ouderen.
  • Tijdens het bezoek ga je in gesprek aan de hand van een uitgebreide vragenlijst. Een gesprek duurt ongeveer een uur.
  • De antwoorden vul je samen in.
  • Over sommige thema’s kun je zelf al wat informatie geven, bij grotere vragen kun je doorverwijzen.
  • De ingevulde vragenlijsten lever je in voor verwerking.

Wat levert het op

• Je ontmoet nieuwe mensen en komt met ze in gesprek.
  • De bewoners gaan merken dat hun inbreng ertoe doet in de wijk.
  • Present Hilversum wil in 2023 enkele ontmoetingsprojecten voor ouderen in de wijk Kerkelanden organiseren. Welke projecten dit worden, wordt bepaald door de uitkomst van de gesprekken.
  • Versa Welzijn wil oudere bewoners in Kerkelanden van informatie voorzien of verder helpen op de terreinen waar dat nodig is.

Wat kun je van ons verwachten

• Het project start op 16 januari 2023 met een training van alle vrijwilligers, naar keuze ’s middags of ’s avonds.
  • Je krijgt de contactgegevens van een aantal bewoners toegewezen, afhankelijk van je beschikbaarheid.
  • Er is een projectteam en een vertrouwenspersoon op wie je kunt terugvallen gedurende deze twee maanden.
  • Na afloop delen we ervaringen in een medewerkersbijeenkomst.

Wat wordt er van jou verwacht?

• Tijd en bereidheid om een aantal bezoeken af te leggen.
  • Aanwezigheid bij de training in Hilversum-Zuid op 16 januari (*)
  • Een ingevulde verklaring omtrent gedrag (VOG), deze kan voor dit project kosteloos worden aangevraagd.
  • Je bent 18 jaar of ouder.

(*) Ter voorbereiding op de huisbezoeken organiseren wij een training op maandag 16 januari. Je krijgt hier informatie over allerhande thema’s die spelen wanneer men langer zelfstandig blijft wonen. Deze training is noodzakelijk om goed voorbereid op pad te kunnen gaan, dus reserveer deze datum alvast. Je kunt kiezen voor een training ’s middags van 14.30 uur tot 17.00 uur of ’s avonds van 19.30 uur tot 22.00 uur.

Doe je mee? Om je aan te melden als vrijwilliger klik je op deze link

Contact

Het project ‘Verbinding in de wijk’ is een samenwerkingsproject van Versa Welzijn en Stichting Present Hilversum, met medewerking van de Protestantse gemeente Hilversum.