Meedoen als kerk

Maak je als kerk zichtbaar in de samenleving, geef je geloof handen en voeten door klaar te staan voor mede-Hilversummers die het moeilijk hebben.

Present voor de kerk

Je kunt als kerk voor een aantal vragen komen te staan. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat dat werk niet alleen op de schouders van de diaconie of een groepje gemeenteleden terechtkomt? Hoe bereik je de mensen die hulp echt het beste kunnen gebruiken? Welke hulp kun je bieden, wat sluit aan bij de talenten van de gemeenteleden en hoe krijg je en houd je hen enthousiast? De Present werkwijze wil een antwoord zijn op deze vragen.

Present Hilversum werkt op diaconaal vlak met diverse kerken in Hilversum samen. Vanuit onze eigen christelijke motivatie geloven wij dat het goed is om te delen van wat we ontvangen hebben. Present wil kerken, groepen en kringen helpen om via vrijwilligerswerk handen en voeten te geven aan het omzien naar kwetsbare mensen over de eigen kerkmuren. Door het diaconale werk via Present ervaren de deelnemers hoe leuk het is om nuttig en zinvol bezig zijn samen met mensen uit de kerk. Daarnaast is de ontmoeting met de ander een waardevolle ervaring; er ontstaat meer begrip en meeleven voor mensen in moeilijke omstandigheden.

Mogelijkheden

De samenwerking met Present kunt je als kerk op diverse manieren vormgeven:

TijdCollecte

Diaconale dag

Groepsactiviteit

Michacursus

Tijdens de collecte in een viering doneren mensen geen geld, maar een beetje van hun tijd. Samen met Present prik je een aantal dagen waaruit mensen kunnen kiezen om een Present-project te gaan doen. Hoe een TijdCollecte wordt georganiseerd lees je hier. Graag komen we met jullie in contact de mogelijkheden te bespreken. Tijdens deze dag doet de hele gemeente, ingedeeld in verschillende groepen, mee aan Present-projecten bij jou in de wijk of stad. Dit is goed te koppelen aan een themadienst of een startzondag. Graag komen we graag met jullie in contact om met jullie de mogelijkheden te bespreken. Als groep, kring of club binnen een kerk is het mooie ervaring om met elkaar iets voor een ander te doen. We begeleiden in 7 stappen jullie graag in deze bijzondere dag en komen graag met jullie kennismaken. Breng de Michacursus onder de aandacht van je gemeente. Present is een van de initiatiefnemers van deze cursus over goed en recht doen. Onderdeel van deze cursus is een diaconaal project. Voor meer infromatie kan je altijd contact met ons openemen.

Present organiseert en begeleidt

Voor groepen organiseren wij twee type Presentprojecten:

• Sociale projecten: koken voor dak- en thuislozen, het organiseren van een gezellige middag voor mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking of koffiedrinken met eenzame ouderen
  • Praktische projecten: helpen verhuizen, opknappen of schoonmaken van een woning of het opknappen van een tuin.

Een project wordt altijd georganiseerd op basis van jullie wensen en beschikbaarheid. Na jullie aanmelding nemen we contact op om deze te inventariseren.

Geen kosten

Deelname aan een vrijwilligersproject is voor kerken in principe kosteloos. Eventueel verzoeken we jullie om een kleine bijdrage te doen voor bijvoorbeeld de inkoop van materialen.

Meld je aan  Neem contact met mij op