Kerken Helpen Samen dag

09-02-2019

Een groep van vijf loopt gezamenlijk over een lange gang naar een afdeling in het verzorgingstehuis Gooizicht. Sommige hebben elkaar wel eens eerder ontmoet, anderen leren elkaar nu kennen. Afgelopen uur hebben ze met anderen over uitdagingen gepraat die ze in hun functie tegen komen. Maar nu is het tijd om te ervaren, te beleven en te ontmoeten.

Op de Kerken Helpen Samen dag op zaterdag 2 februari slaan verschillende kerken de handen ineen om zich in te zetten voor de bewoners van Gooizicht. Een bijzondere dag georganiseerd door Stichting Present Hilversum en de Raad van Kerken te Hilversum.

De groep van vijf is onderdeel van de diakenen afkomstig uit de Protestantse Kerk, de Gereformeerde kerk en Katholieke parochie in Hilversum. Een dag om als diaken elkaar te ontmoeten en ook om samen iets te doen. Want daar draait het tenslotte om: om geïnspireerd door je geloof je in te zetten voor de medemens.

Het groepje diakenen loopt een afdeling op om samen met bewoners van Gooizicht te lunchen en worden uitgedaagd om van hart tot hart met de bewoners te communiceren. De verzorgers van de afdeling heten hen hartelijk welkom en na een paar instructies helpen de vrijwilligers bij de lunch.

Een paar bewoners gaan met de vrijwilligers mee een kopje koffie drinken buiten de afdeling. De sfeer zit er goed als een deelnemer muziek laat horen. De muziek is herkenbaar voor een paar bewoners en handen worden op de maat van de muziek bewogen. Met elkaar praten ze over Hilversum van vroeger, over muziek, over van alles en nog wat. En dan is het tijd om terug te gaan naar de afdeling. De groep praat nog wat na over hun ervaringen. Er is veel lof voor de verzorgers die het engelen geduld hebben om elke dag met aandacht voor deze mensen te zorgen. Mensen zoals jij en ik, die door hun ziekte afhankelijk zijn geworden van zorg met aandacht.

En de bewoners en het personeel van Gooizicht? Zij laten weten dat ze het ontzettend leuk vonden en mooi om te zien hoe toegewijd de groep was. Ze hebben de extra handen dan ook ontzettend gewaardeerd.