‘Ze hebben me ontzettend geholpen’

Ontruiming appartement toch gelukt dankzij groep vrijwilligers
15 juli 2022

Het is een bijzonder gezelschap die dag in Hilversum-Zuidoost: twee jongens voor wie de vakantie na een lang schooljaar juist deze week aangebroken is, Henk met al wat meer levenservaring, en een man met een grote kar. Zij kennen elkaar niet, maar staan deze ochtend in juni alle vier klaar om Bert te helpen bij de ontruiming van het appartement van zijn moeder. En wat wordt er gewerkt! Met een prachtig resultaat, want na twee dagen is niet alleen alles leeggehaald en afgevoerd, ook de gordijnrails en de vloerbedekking zijn al verwijderd, en alle gaten in de muren keurig aangesmeerd. De familie kan opgelucht ademhalen en toch nog zonder problemen het appartement binnen de gestelde tijd aan de woningcorporatie overdragen.

Nadat zijn moeder is opgenomen in een verpleeghuis, zit Bert* met een groot probleem. Het appartement waar ze de afgelopen jaren woonde moet nog dezelfde maand helemaal leeg en schoon worden opgeleverd aan de woningcorporatie. Maar hoe dan!? Zelf tillen of sjouwen gaat niet vanwege een vergroeiing in zijn rug. Geld voor het inhuren van professionals is er niet, en Bert kent ook geen mensen die hij om hulp kan vragen. Hij komt in contact met Ombudsteam PvdA Hilversum en zij op hun beurt vragen of Present Hilversum iets kan betekenen.

Dankbaar

Er gaan een paar raderen aan het werk. Via kerkelijke netwerken doet Present een oproep voor vrijwilligers die praktische hulp kunnen bieden. En zo staan er op deze dag in juni twee mannen en twee jongens klaar om deze familie te helpen. Dat wordt gewaardeerd! Bert, die tijdens de ontruiming zorgt voor voldoende eten en drinken voor iedereen, vertelt later die dag: ‘Ik heb gemerkt dat ik zwaar immobiel ben en heel afhankelijk ben van die jongens. Moeilijk moeilijk moeilijk. Ze hebben me ontzettend geholpen. Ik ben hartstikke dankbaar, dit helpt enorm.’

Waargemaakt

… en na de ontruiming. Wat is er veel gebeurd!
Voor …

Ombudsteam PvdA Hilversum meldt naar aanleiding van het project: ‘Present draagt uit dat zij gelooft dat mensen bereid zijn om zich in te zetten voor een ander; dit is in het geval van de hulpvraag van het Ombudsteam zeker waargemaakt! De vrijwilligers van Present hebben actief meegedacht over de voorbereiding van de ontruiming, waarbij uit het eigen netwerk een betaalbare oplossing voor afvoer van groot huisraad is gevonden en zij hebben in twee dagen met een enthousiast team de woning leeggeruimd. Daarboven hebben zij, op eigen initiatief en na overleg met de familie, de vloerbedekking en gordijnen verwijderd, en hebben zij de achterblijvende gaten in de muren aangesmeerd zodat de woning netjes en keurig binnen de daarvoor gestelde periode kon worden overgedragen aan de verhuurder. De familie toonde zich blij verrast!’

Welbestede dag

En de harde werkers? De jongens lachen: ‘Het was wel vermoeiend hoor, ik geloof dat we wel 400 kilo aan oud papier hebben weggegooid. Maar eigenlijk ging het nog redelijk snel.’ Henk beaamt: ‘Er waren heel veel spullen die weg moesten en wat is het dan fijn als er wat jonge mensen bij zijn die meters kunnen maken. Maar ik zag ook wat er allemaal weg moest en dat Bert dat zonder hulp echt niet kon. Het was een welbestede dag.’

* Bert is niet zijn echte naam.