Informatie over TijdCollecte

Mooi dat jij je hebt aangemeld of wilt aanmelden voor de TijdCollecte van jouw kerk! Er zijn veel mensen die jouw hulp goed kunnen gebruiken en het is een bijzondere ervaring om samen iets voor een ander te doen. Hieronder geven we antwoord op een aantal vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neemt gerust contact met ons op via info@presenthilversum.nl of via het contactformulier.

Ik heb me aangemeld! Wat gebeurd er nu?

Van alle aanmeldingen uit de TijdCollecte worden kleine groepen gemaakt op basis van datum en type werkzaamheden. Zo worden er tuingroepen, schoonmaakgroepen, sausgroepen etc. gevormd per datum. De groepsgrootte varieert van 2 tot 4 personen (afhankelijk van de actuele corona regels). Deze indeling wordt alle deelnemers verstuurd via de mail. Het is dus belangrijk dat je e-mailadres bij ons bekend is. Bij de aanmelding ontvang je een aanmeldingsbevestiging per email; controleer vooral of jouw gegevens en voorkeuren kloppen. Hiermee gaat Present namelijk aan de slag!

De vervolgstappen na jouw aanmelding.

Hoe doen jullie dat met de Corona maatregelen?

Het RIVM en minister de Jong hebben ons aangemoedigd om juist nu projecten te organiseren. Ook de Tweede Kamer heeft middels een motie haar steun voor vrijwilligersorganisaties, waaronder Present (expliciet genoemd in de motie), uitgesproken. In het organiseren van projecten hanteren we de geadviseerde veiligheidsvoorschriften; we organiseren de projecten in kleine groepjes (of duo’s), dragen mondkapjes en houden afstand. We zorgen voor goede afstemming met de hulpontvangers en hulpverleners. Zo zorgen we dat de veiligheid geborgd blijft. Dit betekent dat projecten soms tot op het laatste moment anders kunnen lopen dan gepland (denk aan een corona uitbraak bij een hulpontvanger). We hopen dan ook op je begrip als (de planning) anders loopt dan gedacht.

Wat gebeurd er nadat we aan een hulpvraag zijn gekoppeld?

Nadat er een hulpvraag is gekoppeld ontvangen jullie een email met een korte beschrijving en een uitnodiging voor de  informatie- en inspiratie sessie. Daarin kijken we verder naar wat je kan verwachten en wordt er per groepje een contactpersoon aangewezen. Deze contactpersoon is het aanspreekpunt van de groep naar Present en gaat o.a. mee op voorbezoek (of zoekt een vervanger) . Deze vindt enkele weken voorafgaand aan de dag plaats bij de hulpontvanger. Hierbij zijn ook de hulpverlener en/of een medewerker van Present en de contactpersoon van de groep (of vervanger) aanwezig. Tijdens dit gesprek van ongeveer 30 – 45 minuten worden alle praktische zaken besproken over de Presentdag. Op deze manier zorgen we ervoor dat de Presentdag optimaal verloopt.

Waar kan ik alle afspraken over de dag lezen?

Na het voorbezoek krijgen alle groepsleden een overzicht met gemaakte afspraken over de dag per mail toegestuurd. Daarin lees je wat je zoals kan verwachten, wat je kan meenemen en waar je aan moet denken. Zo zorgen we dat je helemaal voorbereid bent op een bijzondere ervaring.

Wat als ik onverwacht niet kan (door een noodgeval)? Kan ik ruilen met iemand anders?

Juist omdat mensen die de hulp ontvangen te maken hebben met een verhoogde kwetsbaarheid en we een mooie dag willen organiseren; bereiden we dag zorgvuldig voor. De hulpontvanger, de hulpverlener en Present rekenen dan ook op je aanwezigheid. Ben je toch verhinderd, ruil dan onderling of zoek zelf een vervanger. Meldt dit in ieder geval zsm aan je groep en aan Present via coordinator@presenthilversum.nl

Mag ik foto’s maken op de dag zelf?

Het is belangrijk om de privacy te respecteren van de hulpontvanger. Daarom mogen de groepsleden geen foto’s van de hulpontvanger maken en geen privé gegevens op Facebook, Twitter of andere social media delen. Present maakt een aantal foto’s die na afloop naar de groepsleden verstuurd worden.

Waar moet ik verder aan denken?

• Tijden – Tijdens het projectbezoek worden de exacte tijden afgesproken.
  • Maaltijd – De standaardafspraak is dat de groepsleden zelf zorgen voor de lunch op de middag. De cliënt en hulpverlener zorgen voor de koffie/thee. Tijdens het voorbezoek kan hier van worden afgeweken.
  • Materialen en gereedschap – De hulpontvanger en de hulpverlener zorgen ervoor dat het materiaal (behang, saus + kwasten, laminaat, schoonmaakspullen) aanwezig zijn op de dag van de Presentdag. Soms kan de groep gevraagd worden (extra) gereedschap mee te nemen omdat de cliënt zelf onvoldoende heeft. Denk hierbij aan een boormachine, ladder, trap, zaag, schroevendraaiers etc… Ook dit wordt besproken tijdens het voorbezoek.
  • Alcohol – het is niet toegestaan alcohol mee te nemen naar de Presentdag of de hulpontvanger uit te nodigen na afloop ergens alcohol te gaan drinken tenzij dit gebeurt in overleg met Present Hilversum en de hulpverlener.