Verhalen

Toch verhuisd – dankzij vele stappen extra

Tientallen vrijwilligers en professionele verhuizers helpen Sanna verhuizen naar aangepaste woning

De betekenis van wat je voor een ander doet is niet altijd in cijfers uit te drukken, maar voor iedere betrokkene bij de verhuizing van Sanna’s gezin naar een aangepaste woning was de noodzaak van wat stappen extra meteen duidelijk.

Naar een aangepaste woning

Sanna, een alleenstaande moeder van vier thuiswonende kinderen, lijdt aan een ernstige vorm van ME. Als Sanna mag verhuizen naar een nieuwe woning met diverse aanpassingen is ze dan ook dolblij. Ze kan er op de begane grond slapen en douchen, vanuit haar rolstoel het aanrecht gebruiken en de buitendeur op afstand bedienen.

Niet alles is begroot

Wat echter niet is meegenomen in de plannen – maar in de praktijk wel moet gebeuren – is het schilderwerk dat erbij komt kijken en het laminaat dat op de kamers van de kinderen gelegd moet worden. En wie pakt alles in voor de verhuizing? Wie zorgt ervoor dat bedden, kastjes, lampen, rolgordijnen worden gedemonteerd en in de nieuwe woning weer in elkaar worden gezet en een goed plekje krijgen? Wie verhuist alles van het oude naar het nieuwe adres? Wie zorgt ervoor dat de oude woning netjes wordt achtergelaten?

De Verhuisfamilie

Dat Sanna dit zonder hulp van anderen niet redt, is evident. Door haar hulpverlener van Kwintes wordt daarom een hulpvraag bij Present Hilversum ingediend. Als vervolgens blijkt dat Mondial VSN Verhuizingen geheel belangeloos de inzet van een verhuiswagen en twee professionele verhuizers aanbiedt via de Verhuisfamilie en ook de verhuisdatum is bepaald, wordt snel een plan getrokken. Present Hilversum neemt de coördinatie van de noodzakelijke werkzaamheden op zich en diverse vrijwilligers vanuit Vitamine G, Grote Kerk Hilversum ( beide PKN Hilversum), De Verbinding Hilversum, het klusklooster, het Microsoft GIVE Programme, in Hilversum verblijvende asielzoekers, het flexteam van Present Hilversum en Sanna’s buren- en kennissenkring werken zij aan zij om deze verhuizing mogelijk te maken.

Veel meer gedaan omdat het anders niet ging

Op een frisse maandagochtend in november is het dan zover, de grote dag van de verhuizing. En… het is gelukt! Het werk dat op papier niet werd meegenomen maar in werkelijkheid onhaalbaar leek, is door de tomeloze inzet van meer dan 50 verschillende vrijwilligers toch uitgevoerd. Als al deze mensen alleen hadden gedaan wat ze hadden beloofd – en dat was al fantastisch! -, was het niet gelukt. Toen zij ter plekke zagen dat er veel meer nodig was voor de verhuizing van dit gezin, deden ze dat ongevraagd. Gewoon omdat ze zagen dat het anders niet ging. Dat is een factor die alles met impact te maken heeft. En waar we warm voor lopen.

Met dank aan het Oranje Fonds dat de inzet van Present in Hilversum voor dit project financieel mogelijk maakte.