Citaten uit interview onderzoek naar religie en duurzame ontwikkeling

02-07-2019

Het Amsterdams Centrum voor Religie en Duurzame Ontwikkeling presenteerde op 13 juni 2019 het onderzoeksrapport over religie en duurzame ontwikkeling in Nederland.
Frank Dijkstra, Present Houten, en Carin Rougoor, Protestantse Gemeente Houten, zijn door antropoloog Annette Jansen geïnterviewd in het kader van dit onderzoek. Het was een prettig en zinvol interview. De belangrijkste citaten willen wij u niet onthouden.

Frank Dijkstra, bestuursvoorzitter Stichting Present Houten
:

[Als je gaat oogsten, dan moet je niet de laatste graan, aar of druif oppakken, die misschien op de grond valt, maar laat wat liggen. Laat een randje over voor mensen die dat allemaal niet hebben. Zodat zij dat kunnen halen.] “Er zit ook iets van gelijkwaardigheid in. Het is niet zo van breng het hen aan de deur. Maar laat hen ook de waardigheid om het zelf te komen oogsten.”

“Mensen willen duidelijkheid. Wij vragen mensen of ze een dag of een dagdeel iets willen doen en dan is het klaar.”

“Vrijwilligers mogen bij aanmelding zelf aangeven waar ze goed in zijn en wat ze graag willen doen. Maar vaak zeggen vrijwilligers ook ‘zeggen júllie het maar’.”

“Mijn ervaring is dat het geen eenrichtingsverkeer is, maar er werkelijk ontmoeting van mens tot mens plaatsvindt. Gewoon bij je om de hoek.”

“Ons doel is dat het gewoon wordt dat mensen naar elkaar omkijken.”

“Je moet de mensen ook niet het gevoel geven dat ze eigenlijk een beetje religieus moeten zijn om geholpen te mogen worden. Dat is wel het allerlaatste dat we zouden willen!”

Carin Rougoor, diaken van de Protestantse Gemeente in Houten die met Present samenwerkt:

“Anders dan Present doet de diaconie ook aan directe armoedebestrijding door het verlenen van financiële steun aan mensen in moeilijke situaties.”

“De vertrouwensbanden die gedurende jaren in de gemeente waren opgebouwd, lieten van zich spreken. Dat de gevers zowel de mensen die hen benaderden als de begunstigden kenden, maakte ook een groot verschil.”

“Present doet klussen die je met een groep kunt doen. Door deze aanpak blijkt Present ook aantrekkelijk voor scholieren en werknemers.”

“Ook de kerk ziet de meerwaarde van deze teambuilding. Dit jaar organiseert ze samen met Present voor het eerst een Diakonale Doe-dag. Alle gemeenteleden kunnen zich aanmelden om op 15 juni iets te gaan doen. Of dat nu gaat om spelletjes organiseren voor ouderen of pannenkoeken bakken.”

“Wat ik [wel] heel mooi vind is er voor mensen zijn en een beetje leven in de voetsporen van Jezus.”

“Leden van de protestantse kerk zijn maatschappelijk sterk betrokken en echte doeners. Klaar staan voor een ander door het doen van vrijwilligerswerk is iets dat er met de paplepel is ingegoten.”

“Het bestaan van de organisatie, van de kerk, maakt het wel makkelijker om mensen te werven voor vrijwilligerswerk.”

Meer informatie: