Zomerproject

8 juli 2021

800 jongeren zouden komende zomer via World Servants vrijwilligerswerk doen in ontwikkelingslanden, maar door de coronacrisis gaat dit al voor de 2e keer niet door. In plaats daarvan steken de jongeren hun handen uit de mouwen voor projecten in Nederland, waaronder ook in Kampen!

World Servants heeft contact gezocht met Present Nederland en ze hebben de handen in 1 geslagen. Als lokale Present stichting ontvangen wij deze zomer 24 jongeren die aan de slag gaan bij “Het 8ste Werk “.

De groep gaat van 6 t/m 13 augustus, helpen bij de opbouw van Het 8ste werk. Het 8ste Werk biedt tijdelijk onderdak aan mensen, die steun nodig hebben om weer op eigen kracht de draad van het leven op te kunnen pakken. Er komen acht zelfstandige appartementen met basisvoorzieningen.  Daarnaast wordt er een gemeenschappelijke ruimte voor gezamenlijke activiteiten gecreëerd. Dit project staat in de startblokken om te gaan beginnen. De jongeren gaan werken en klussen op het eigen erf aan de Zwartendijk. Dan gaat het vooral om werkzaamheden in het groen en als het mogelijk is al sloop- en klus werk. Ook minderjarige asielzoekers sluiten deze week aan bij het klussen en de verschillende activiteiten die er gepland staan. Samenwerken is belangrijk, aldus World Servants & Present. De jongeren ontdekken hun talenten en komen in contact met andere culturen.

De verbindingen die er gelegd worden zijn heel mooi. Zo zijn er 3 lokale kerken betrokken bij dit project.  Ook Kamper Events, Het Rode Kruis en de 4e Musketier zijn enthousiast en helpen mee om dit initiatief tot een succes te maken.