Meet and Eat Leeuwarden

Iedereen bedankt voor het meedoen aan de 4’e Meet & Eat. De volgende Meet & Eat zal waarschijnlijk plaats vinden in de nazomer.

De eerder edities van Meet & Eat voor vluchtelingen in Leeuwarden waren een groot succes. De vluchtelingen waren blij met het warme welkom in een huiselijke omgeving, het persoonlijke contact. Ook voor de gastheren- en vrouwen was het een bijzondere avond; gezellig maar vaak ook leerzaam en ontroerend. Vele contacten worden nu onderhouden.

Inmiddels is de opvangsituatie in Leeuwarden veranderd. Er wonen nu zo’n 335 vluchtelingen in Heliconstate, Heliconweg 60 te Leeuwarden. Momenteel zijn er maar zo’n 20 kinderen bij, verder volwassen mannen en vrouwen, waarvan een groot deel afkomstig is uit Syrië maar ook uit o.a. Afghanistan. De bewoners moeten hun asielprocedure afwachten De woonsituatie is nog steeds noodopvang. Er is geen eigen kookgelegenheid, en de kamers zijn krap bemeten.

Meet and Eat

Wie zijn wij:

Wij zijn een groep mensen die graag iets positiefs willen doen met en voor vluchtelingen.

Waarom:

Door middel van een Meet & Eat willen we de vluchtelingen de gelegenheid bieden er een avond uit te zijn en hopen we een heleboel ontmoetingen tot stand te brengen. Na de gebeurtenissen in Parijs is het elkaar leren kennen en kennismaken met elkaars cultuur nog belangrijker geworden.

Niemand weet of de vluchtelingen hier kunnen blijven, maar ondertussen is het belangrijk om toch al te beginnen met integreren in onze samenleving, dat is waardevol voor onze gezamenlijke toekomst.

Meet & Eat, hoe werkt het

• Als je als volwassenen of gezin een paar vluchtelingen thuis wilt ontvangen aan tafel is dat fijn! Maar ook als een groep kan je deze mogelijkheid aanbieden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld als alleenstaande vrouw ook aanhaken, zolang je maar zorgt dat je een gastadresgroepje vormt waarbij ook één of meerdere mannen betrokken zijn (lees in de richtlijnen hieronder waarom dit een vereiste is).
  • Misschien vind je het als gastadres ook een beetje spannend. Tot nu toe horen we alleen positieve verhalen. Hou het laagdrempelig, ook voor je zelf. Ga wandelen of doe spelletjes. Of organiseer dit samen met een aantal andere adressen. Lees de verhalen van het Friesch Dagblad, de Leeuwarder Courant , en van de familie Jellema uit Reduzum
  • We gaan uit van een minimum van twee vluchtelingen per gastadres, voor de vluchtelingen is dit prettiger, vooral als ze geen Engels spreken. Dat doen ze lang niet allemaal, het kan dus echt ‘handen en voetenwerk’ worden. Het is ook prima, als je een grotere groep bent, om meer dan drie vluchtelingen te ontvangen.
  • Je zorgt als gastadres zelf voor vervoer: tussen 16.30 en 17.30 uur (precieze tijd volgt na aanmelding ) haal je de mensen op bij Heliconstate, Heliconweg 60 Leeuwarden en voor 22.00 uur breng je ze weer terug.
  • Het COA zal een intekenlijst hanteren, maar deze groep vluchtelingen is niet altijd even afspraakvast. Het kan zijn dat mensen opeens niet meegaan of dat er minder mensen meegaan dan je had gehoopt. We willen vragen om begrip en flexibiliteit. Er kan van alles gebeuren. Als er oorlog is in je geboortestad,  ben je ongerust over je familie. Dan kan je zin in eten bij vreemden snel veranderen.
  • Kook vooral wat je lekker vindt, het is mooi als de mensen kennis maken met Nederland en wat wij eten. Hou er wel rekening mee dat het merendeel van de mensen moslim is, dus serveer geen varkensvlees of alcohol. En kook niet teveel! Vluchtelingen blijken niet veel te eten.
  • Veel vluchtelingen vinden het heel fijn om zelf weer eens te koken. Spreekt jou dat ook aan, nodig je gasten vooral uit in de keuken.
  • We gaan ervan uit dat je als gastadres de richtlijnen v gastadressen hebt gelezen en opvolgt.
  • Present Leeuwarden en de lokale werkgroep Meet & Eat is op geen enkele wijze aansprakelijk te houden voor de inhoud van de maaltijd en het verloop van de eetontmoeting.
  • PR over deze activiteit loopt uitsluitend via Present Leeuwarden.

Aanmelden Voor de organisatie is het prettig, dat we zo snel mogelijk weten, hoeveel mensen meedoen. Aanmelden kan tot donderdag 14 april. Dit doe je door als contactpersoon van je gastadres onderstaand formulier in te vullen. Na aanmelding ontvang je binnen enkele ogenblikken een bevestigingsmail. Is dit niet het geval, probeer het dan opnieuw!

We wensen jullie mooie ontmoetingen en veel plezier!

Contactadres: gastadres@presentleeuwarden.nl. Je krijgt dan antwoord van de werkgroep Meet & Eat.

Sponsors Meet&Eat 23 april : Richard Bos grafische vormgeving/ centrum voor wereldburgerschap en gelijke behandeling Tûmba/ STIP Stencilwerk/ de Fotofabryk/ Jant Evenementen /