‘Ik zit gewoon te suizebollen’

15-10-2018

1000 projecten door Present

‘Ik zit gewoon te suizebollen’

Door blogger Mieke Kerkhof (van www.totaalverhaal.nl)

‘Ik zit gewoon te suizebollen, dat jullie hier zijn.’ Aan de keukentafel kijkt Ans* het kringetje van drie vrijwilligers rond, die op vrijdagmorgen haar kamer komen sauzen. ‘Ik heb nog nooit in mijn leven meegemaakt dat iemand me kwam helpen.’ Na een praatje aan tafel storten de drie collega’s van Avery Dennison zich op de verfrollers en emmer latex. In het kader van de ‘community’ gedachte van hun bedrijf meldden zij zich voor een klus op het 1000e Project Event van Present Leiden op 28 september.
Deze zomer rondde de vrijwilligersorganisatie het 1000e project af in de stad. Daarvoor kwamen in acht jaar tijd 6.300 vrijwilligers op de been voor stadsgenoten die hun hulp nodig hadden. En bij Present vier je zo’n mijlpaal met een dag om nóg meer te klussen te doen. Zes groepen meldden zich ervoor aan en gingen bij mensen thuis aan de slag: vier schilderploegen, een opruimploeg en nog meer collega’s van Avery voor een wandeling met de bejaarde bewoners van Groenhoven. Met uiteraard een koffiestop met taart.

Bij Ans lijkt aan het eind van de ochtend of het licht in huis is aangegaan. Het bruine plafond en behang zijn na 25 jaar dienst en absorberen van sigarettenrook verdwenen onder een frisse witte laag verf. En Ans heeft voor het eerst van haar leven een verfkwast vastgehouden. Ze keek de kunst af van het voortvarende groepje klussers en krijgt steeds meer zin om de rest van haar flat ook aan te pakken. En dat die handige kerels meteen ook haar lampen weer ophangen… Ze kan haar geluk niet op.

Na hun klus druppelen de vrijwilligers binnen bij De Bakkerij aan de Oude Rijn voor een lunch. Onder hen ook de dominees van de Marekerk en de Herengrachtkerk. Het groepje wandelaars vertelt enthousiast over hun wandeling met de bejaarden. Het clubje schilders bij Ans vraagt zich nog even bezorgd af of het verder goed zal komen met het huis van Ans. En ze denken al hardop na over een volgend bedrijfsuitje.  Leuk toch om dat weer voor Present te doen? Present zal ze daarvoor met open armen ontvangen. De organisatie gaat graag een verbinding aan met meer bedrijven uit de regio. Eregast burgemeester Lenferink verwoordt de voldoening van de vrijwilligers van deze dag. ‘Het kost je iets, maar je krijgt er ook veel voor terug.’

*Vanwege de privacy is Ans een gefingeerde naam