Voor vrijwilligers

Een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Dat is de missie van Present! Als makelaar in vrijwilligerswerk bieden wij de mogelijkheid om je als groep in je eigen woonplaats in te zetten voor mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of een sociaal isolement. Dat kan eenmalig, op projectbasis waardoor je met elkaar een zinvolle en goed bestede dag beleeft.  Maar ook als jouw groep zich  op structurele basis voor een ander in Leiden wil inzetten kunnen jullie je aanmelden. Het doel van Present is om een  beweging op gang te brengen in de samenleving waarbij  steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien. En dat werkt. Want met een Present-project komt er in één dag echt iets van de grond en ontstaan er ontmoetingen van blijvende waarde!

De Werkwijze van Present

1. Kennismaking

Leuk dat je als groep iets wilt gaan doen in Rotterdam! We ontmoeten je graag zodat we kunnen doorspreken wat jullie interesses zijn en wat wij voor jullie kunnen betekenen.

2. Inventariseren talent en interesse

Door te kijken naar jullie interesse en talent, kunnen we een project gaan organiseren wat perfect aansluit op jullie groep.

3. Matchen

Met jullie talent, interesses en beschikbare tijd gaan we op zoek naar een passende hulpvraag. Daarvoor werken we met allerlei maatschappelijke organisaties die precies weten waar jullie hulp goed ingezet kan worden.

4. Projectbezoek

keep-calm-and-show-your-talentHet uitvoeren van een project bereiden we samen met jullie grondig voor. Dit doen we door elkaar te ontmoeten en te bespreken wat er op de projectdag gaat gebeuren, wat daarvoor nodig is en wat we van elkaar verwachten. Hierbij is iemand van jullie groep aanwezig, een hulpverlener, een hulpontvanger en een medewerker van Present.

5. Het vrijwilligersproject

Het is zover, jullie gaan aan de slag! We ontmoeten elkaar op de afgesproken tijd en plaats, waar jullie activiteit begint. Bij de start is de hulpverlener en een medewerker van Present aanwezig. Tijdens de verdere uitvoer is er altijd iemand telefonisch bereikbaar voor vragen.

6. Evaluatie & reflectie

Wij vinden het belangrijk om te weten wat jullie vinden van het project wat je hebt gedaan. Was dit wat je had verwacht? Wat zou je een volgende keer anders willen? Wil je dit nog een keer doen? Heb je tips voor Present? Natuurlijk laten we je ook weten hoe het voor de hulpontvanger was dat jullie er waren. Meestal doen we dit telefonisch na afloop van het project.

7. De maatschappelijke beweging

Graag helpen we jullie om deze beweging verder vorm te geven. Wil je nog een keer een project uitvoeren of ben je op zoek naar een meer structurele inzet? Laat het ons weten, wij denken graag mee.

Doe ook mee!

Dus, wil jij met jouw team, afdeling, kring, familie of vriendengroep “present zijn” in Leiden? Klik hier om direct aan te melden!

Of lees meer over meedoen als bedrijf, gezin, kerk, studentenvereniging of ander netwerk