Stagiaire Julia: ”Mijn stage bij Present was levensveranderd”

27 mei 2024

Erik Duin schreef: Henri Bontenbal maakte zich gisteren samen met heel veel jongeren en organisaties hard voor het behoud van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) tijdens het debat over het hoofdlijnenakkoord. Terwijl gisteren op de publieke tribune en rondom de Tweede Kamer der Staten-Generaal actie werd gevoerd door jongeren en organisaties om de Maatschappelijke Diensttijd te behouden, was MDT ook tijdens het debat onderwerp van gesprek. Het laatste woord is nog niet gezegd over het voornemen om MDT snel af te schaffen.

Met 2.000 officiële samenwerkingspartners, vele duizenden betrokken organisaties, meer dan 100.000 jongeren die deelnemen en nog eens ca. 200.000 jongeren die mee gaan doen, maakt MDT echt een verschil in de samenleving. En dat moet zo blijven!

Jongeren kunnen dankzij MDT onder andere:

• ✅ Aan hun zelfvertrouwen werken
  • ✅ Belangrijke arbeidsvaardigheden opdoen
  • ✅ Aan hun toekomst werken
  • ✅ Zich gezien, gewaardeerd en gehoord voelen
  • ✅ Ervaren hoe het is om iets te doen voor een ander
  • ✅ Maatschappelijk betrokken raken (en blijven)
  • ✅ Mensen van buiten hun eigen leefwereld ontmoeten

De samenleving profiteert ook, bijvoorbeeld doordat:

• ✅ Jongeren zich inzetten voor anderen en/of de samenleving en samen een grote impact maken
  • ✅ Jongeren zich inzetten voor maatschappelijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau
  • ✅ Dit de maatschappelijke participatie van jongeren versterkt
  • ✅ Dit de sociale cohesie versterkt

Bron: voortgangsrapportage MDT 2023

MDT is meer dan vrijwilligerswerk doen, zoals Pieter Omtzigt het bagatelliseert. Het is een kans om met goede begeleiding van professionals te ervaren wat je leuk vindt om te doen en waar je talenten liggen door iets terug te doen voor anderen. De jongeren die nu massaal meedoen aan MDT creëren het fundament van de samenleving van morgen!

Onze persoonlijke ervaring bij Stichting Present Maassluis:
Wij kunnen ons hier helemaal in vinden! Onze MDT’er Julia zei aan het einde van het traject: “Dit was levensveranderend, ik heb mijn eigen mogelijkheden leren kennen en gezien dat ik impact kan hebben op kwetsbare mensenlevens, met een beetje van mijn tijd.” Inmiddels werkt Julia 8 uur per week, naast haar studie, bij ons. En bereidt ze zich met deze praktijkervaring voor op haar toekomstige baan als psycholoog. Het MDT-traject bouwt aan het karakter en stimuleert betrokken burgerschap!

Lees hier meer over Julia’s inspirerende verhaal en ontdek hoe MDT bijdraagt aan het bouwen van karakter en het stimuleren van betrokken burgerschap. https://www.rodi.nl/maassluis/nieuws/391731/leuke-en-leerzame-stage-bij-stichting-present-maassluis

We hopen dat Julia’s ervaring je inspireert en motiveert om ook bij te dragen aan deze waardevolle programma’s. Samen maken we een verschil!

Dit mag niet verloren gaan! #RedMDT