Meedoen als school -Burgerschapsvorming

Burgerschapsvorming op basisschool

Burgerschapsvorming vooral praktisch maken

Steeds meer scholen ontdekken samenwerking met Present als manier om hun ‘sociaal kapitaal’ te ontwikkelen. De combinatie van kinderen, scholen en buurten vormt een unieke kracht.

Burgerschapsvorming: Een school betrekken bij de eigen buurt

Juist op school leren kinderen over hun toekomstige plek in de samenleving. Present begeleidt uw school en/of uw klas zich vrijwillig in te zetten voor kwetsbare mensen in hun eigen buurt. Een hele praktische toepassing van Burgerschapsvorming.  Onlangs bevestigde minister Slob dat dit niet voor niets een van de belangrijkste kerndoelen is in het primair onderwijs. Een ontwikkeling die past in een bredere beweging. Maatschappelijke ondersteuning  krijgt steeds meer vorm in wijken en buurten. De overheid verwacht meer van de vrijwillige inzet van burgers in de civil society (Wet maatschappelijke ondersteuning) Steeds meer scholen pakken hun rol daarin en willen positief betrokken zijn op hun buurt.

Burgerschapsonderwijs: een unieke methodiek- ‘Onze school is Present’

Present heeft een kant en klare lesmethode ontwikkeld voor basisscholen die actief burgerschapsonderwijs willen aanbieden. Deze methode bevat een leerlijn voor alle groepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Ze sluit naadloos aan bij de kerndoelen die de overheid stelt en waar de Inspectie van het Onderwijs op toeziet. Daarnaast betrekt deze methode andere belangrijke kernthema’s als: Persoonlijke Ontwikkeling, Sociale Integratie, Democratie en Meedoen in de Samenleving.  De methode bevat uitgebreid lesmateriaal als voorbereiding op een maatschappelijke excursie. Deze excursie wordt van a tot z door Stichting Present georganiseerd. Daarnaast bevat de methode praktisch verwerkingsmateriaal voor na het project.  Hoewel de leerkracht heel goed zijn eigen draai eraan kan geven zijn er voldoende werkvormen die zo toegepast kunnen worden. Uiteraard ook geschikt om een mooie plek te krijgen in de persoonlijke portfolio van kinderen.

Burgerschapsvorming Present lesmethode uitgebreid getest

De methode is in samenwerking met Hogeschool Viaa en negen lokale stichtingen Present uitgebreid getest. De algemene conclusie is:

De inhoud en de werkwijze van de lesmodule binnen het project ‘Onze school is Present’ sluiten aan bij  zowel de leerkrachten, de scholen als de overheid (wettelijke plicht). Zowel leerkrachten als leerlingen zijn enthousiast over de lesmodule en kunnen er goed mee overweg. De contactpersonen van de maatschappelijke organisaties zeggen dat deelname aan het project ook voor de doelgroep(hulp-ontvanger) waardevol is geweest. Zij geven aan dat een ruime meerderheid van de cliënten heeft genoten van de aanwezigheid en inzet van de leerlingen tijdens de Projectdag.

Download hier het onderzoeksrapport ‘Vanzelfsprekend naar elkaar omzien’.

Bestelinformatie
Een dergelijke uitgebreide methode is zeer kostbaar om te maken. Ook het organiseren van een maatschappelijke stage is niet zonder kosten. Gelukkig heeft Present dankzij diverse bijdrages de prijs zeer laag weten te houden. In overleg kan men maatwerk leveren, inclusief een proefexcursie en proefles.
Wilt u meer informatie? Stuur een mail naar info@presentnederland.nl.  Wij zorgen dat uw lokale stichting contact met u opneemt voor een passende oplossing. Uiteraard mag u ook zelf contact opnemen kijk op het kaart voor de Present in uw buurt.

burgerschapsonderwijs via Present lesmethode

De Present Lesmethode-geschikt voor iedere basisschool die wil werken met Burgerschapsonderwijs