Aanmeldformulier zomerpakketten – voor hulpverleners

Beste hulpverlener,

Dit jaar organiseren we als Present Meppel voor het eerst de zomerpakkettenactie. In Zwolle is deze actie al 5 jaar een groot succes. Vorig jaar hebben vanuit de Zwolse actie 4 gezinnen in Meppel een zomerpakket ontvangen.

Hoe werkt het?

Vrijwilligers stellen een pakket (op maat) samen en brengen dat langs bij een gezin dat jij begeleidt. We doen dit in de zomer omdat er met Kerst al veel wordt georganiseerd en mensen het het hele jaar door niet breed hebben en niet op vakantie kunnen. Door een zomerpakket wordt de zomer net een stukje zonniger!

Is een zomerpakket iets voor een gezin dat jij begeleidt? Lees dan hieronder verder hoe het werkt en hoe je jouw cliënten aan kunt melden.

Het zomerpakket
Het pakket wordt samengesteld door groepen uit diverse kerken in Meppel. De waarde van het pakket hangt af van het budget van de samenstellers. De inhoud? Denk dan aan bonnen voor ijsjes, de bioscoop, zomerspeelgoed, leuke tijdschriften etc. Het kan dus ook zijn dat de groep er een belevenis in stopt voor het gezin (indien gewenst): zoals samen met de groep voetballen, samen picknicken etc. Eind juni/begin juli bezorgt de groep het pakket persoonlijk bij het gezin, waarbij er dus een echt contactmoment met het gezin is. Dit natuurlijk in afstemming met jou als hulpverlener.

Wat vraagt het van jou als hulpverlener?
Je cliënt aanmelden kan via onderstaand formulier tot uiterlijk 15 mei. Doordat je geen herleidbare gegevens invult, is dit AVG-proof. We vragen je om het aanmeldformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen met de gegevens van de kinderen (jongen/meisje en leeftijd) en tips mee te geven aan de groep waar ze aan kunnen denken (weet je bijvoorbeeld wat de moeder of vader voor hobby’s heeft? Of wat de kinderen graag doen aan spelletjes?) Hoe meer details hoe beter, dan kan het ook echt een pakket op maat worden!

De samenstellers nemen zo spoedig mogelijk na half mei rechtstreeks contact met je op om af te stemmen wat er in het pakket kan komen en hoe en wanneer ze het pakket persoonlijk kunnen langsbrengen. Het kan ook zijn dat de groep aanbiedt om iets persoonlijks met het gezin te doen (buitenspelletjes, picknick). Misschien is dit iets voor jouw cliënt, maar misschien ook niet. Beide is prima om aan te geven. Dit alles afstemmen kost wel wat van je tijd. En als je nu al weet dat je in die periode op vakantie bent o.i.d, zou je dan een vervanger willen regelen die ook op de hoogte is?

Goed contact is belangrijk
Ten overvloede: goed contact tussen jou en de vrijwillige samenstellers is van belang voor het slagen van deze actie. De vrijwilligers stellen hun privétijd en eigen geld beschikbaar voor jouw cliënt. Ook contact tussen jouw cliënt en de samenstellers (bij het langsbrengen) is wel echt een meerwaarde. Zowel voor jouw cliënt kan het positief zijn te ervaren dat er mensen zijn die zomaar iets geven en voor de vrijwilligers kan het goed zijn om te ervaren wat er in Meppel speelt aan armoede etc. Hierdoor kijken ze mogelijk met andere ogen naar hun omgeving en worden ze gestimuleerd om zich in te zetten voor mensen die hiermee geholpen zijn.

Concreet

• NB: we kunnen deze eerste keer moeilijk inschatten hoeveel aanmeldingen van samenstellers we krijgen, dus geef vooral je cliënten op en vraag ook je collega’s dat te doen. Het kan altijd zo zijn dat er meer vraag is dan aanbod, dus beloof je cliënten niets definitiefs tot je bericht van ons ontvangt in mei.
  • Tussen 17 en 22 mei laten we je zo spoedig mogelijk weten welke match er is gemaakt.
  • De waarde van het pakket kan heel verschillend zijn, het is daarom handig om op het verlanglijstje ook kleine wensen te zetten.
  • NB: om de actie qua grootte beheersbaar te houden, kunnen alleen gezinnen/alleenstaanden met kinderen (max. 18 jaar) worden aangemeld, dus helaas geen alleenstaanden/1 persoonshuishoudens.
  • Zou je er voor willen zorgen dat deze actie verder verspreid wordt binnen jullie organisatie?

Aanmeldformulier zomerpakket - hulpverleners

Stap 1 van 3

• Ja, ik meld graag het gezin dat ik begeleid aan voor een zomerpakket!