Presentdag 2017

08-11-2017

Uniek!

Op zaterdag 4 november heeft er wel een heel bijzondere gebeurtenis plaats gevonden. Leden van de Baptistengemeente Beukemastraat en de Gereformeerde kerk hebben gezamenlijk de handen uit de mouwen gestoken. Maar liefst twaalf klussen zijn er deze dag uitgevoerd.
Na een gezamenlijk ontbijt, een praatje van Gerard Agterkamp, van Stichting Present en een groepsfoto gaat ieder zijn of haar weg. Gerard is deze dag vliegende keep en is dan ook her en der te vinden.
Veel variatie deze dag. Zo worden er uiteenlopende klussen uitgevoerd: het opknappen van tuinen, de lunch voor de klussers verzorgen, laminaat leggen, verhuizen, opruimen, schoonmaken, sauzen van muren en het organiseren en uitvoeren van een wensbingo. Voor ieder wat wils.
Ook de klusteams verschillen van elkaar. Van puber tot klusser met meer levenservaring, iedereen draagt een steentje bij. Een jongerenteam knapt onder begeleiding, een opvanghuis voor kinderen en jongeren op. Een beetje onwennig begonnen ze aan hun taak, maar toen ze eenmaal mochten slopen kwamen ze pas echt op dreef.
Er waren teams die voornamelijk uit vrouwen bestonden en teams die voor het overgrote deel uit mannen bestonden. Een aantal mannen bleek behalve klussers ook goede interieurstylisten te zijn. Gratis en voor niks gaven ze interieur en stylingadvies en schoonmaaktips. Ze hadden er nog kijk op ook: de bank en de gordijnen kwamen inderdaad beter uit bij het nieuwe laminaat.
Er waren zwijgzame en luidere teams. Vooral de laminaatleggers werkten geconcentreerd en zonder al te veel praatjes stug door. Het gelach van een verhuisteam daarentegen was van verre al te horen! In één huis waren twee teams binnen en buiten druk bezig. Wat een drukte!
En dan de wensbingo in het Sint Jozef. De prijzen bestonden uit de gebruikelijke cadeaus zoals een cake, maar het kon ook een uitje zijn. Het was een heel spannende aangelegenheid aan de geconcentreerde gezichten van de bewoners te zien. En wat leuk dat er nog een aantal uitstapjes in het verschiet liggen!
Zoveel verschillen en ook zoveel gemeenschappelijk. Gezamenlijk de handen uit de mouwen steken om mensen vooruit te helpen. Wat een bijzondere dag!

Anita Timmer